Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Unpacking the Role of Work Demands in Teacher Burnout: Cognitive Effort as a Protective Factor
Indexado
WoS WOS:000929761100001
Scopus SCOPUS_ID:85138088694
DOI 10.25115/EJREP.V20I57.4374
Año 2022
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Introduction. This paper contributes to the research on teacher burnout by distinguishing between two aspects of work demands that are usually merged in the “workload” construct: the quantity of the demands (quantitative demands) and the cognitive effort they require (cog-nitive demands). Such a distinction may offer insight into how educational administrators should manage certain types of work demands. Method. In an international sample of 209 kindergarten, primary and lower secondary teach-ers working in 110 schools from four different countries (Brazil, Chile, Ecuador, and Spain), we administered the Maslach Burnout Inventory (MBI) and the Copenhagen Psychosocial Questionnaire II (COPSOQII). We conducted three separate multiple regressions in which the work conditions (COPSOQII) were set (forced entry) as predictors of emotional exhaustion, depersonalization, and personal accomplishment (MBI). Results. We found that quantitative and cognitive demands predict teacher burnout different-ly: while quantitative demands predict emotional exhaustion and depersonalization, cognitive demands play a protective role in relation to those two components and also predict personal accomplishment. Additionally, we found that emotional demands positively predict emotional exhaustion and depersonalization, and negatively predict personal accomplishment. We also foud that support from colleagues and community positively predicts personal accomplish-ment, but shows no significant relationship with either emotional exhaustion or depersonaliza-tion. Discussion and Conclusion. Results suggest that the distinction between the quantity of de-mands and the cognitive effort they require is meaningful and important for future research and practice in the field of teaching. One important implication for educational administration is that the quantity of work assigned to teachers should be kept relatively low but, at the same time, this work should be cognitively activating and demanding.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Psychology, Educational
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Clara, Marc Hombre Universitat de Lleida - España
Univ Lleida - España
2 Vallés, Alba Mujer Universitat de Lleida - España
Univ Lleida - España
3 Coiduras, Jordi Hombre Universitat de Lleida - España
Univ Lleida - España
4 Silva, Patrícia Mujer Universitat de Barcelona - España
Univ Barcelona - España
5 JUSTINIANO-SILVA, BERNARDITA Mujer Universidad Casa Grande - Ecuador
Univ Casa Grande - Ecuador
6 Jimenez, Tatiana Lopez Mujer Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
7 Padula, Bárbara Mujer Centro Federal de Educacao Tecnologica de Minas Gerais - Brasil
Ctr Fed Educ Tecnol Minas Gerais - Brasil
8 Barril, Juan Pablo Hombre Universidad Autónoma de Chile - Chile
9 Cavalcante, Silvia Mujer Universitat de Lleida - España
Univ Lleida - España
10 Rojas, Jorge Chavez Hombre Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
11 Donoso, Diana Mujer Universidad Casa Grande - Ecuador
Univ Casa Grande - Ecuador
12 Marchán, Priscila Mujer Universidad Casa Grande - Ecuador
Univ Casa Grande - Ecuador
13 Ra-mos, Fabiano Silvestre Hombre Universidade Federal da Bahia - Brasil
Univ Fed Bahia - Brasil
14 Uribe, Claudia Patricia Mujer Universidad Casa Grande - Ecuador
Univ Casa Grande - Ecuador

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Agencia Estatal de Investigación
Ministerio de Economia, Industria y Competitividad
Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital, Gobierno de España
Agencia Estatal de Investigacion (Spanish Government)

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Funding: This study has been funded by Ministerio de Economía, Industria y Competitividad and Agencia Estatal de Investigación (Spanish Government), Grant EDU2017-87406-P. PI: Marc Clarà.
This study has been funded by Ministerio de Economia, Industria y Competitividad and Agencia Estatal de Investigacion (Spanish Government), Grant EDU2017-87406-P. PI: Marc Clara.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.