Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Promoting pedagogy students’s scientific skills through critical thinking program
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85138091046
DOI 10.25115/EJREP.V20I57.5272
Año 2022
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Introduction. Critical thinking is a highly-valued skill in higher education, even though there are few studies that demonstrate its effectiveness on scientific skills of pedagogy stu-dents. The purpose of this study was to analyze the effect of a critical thinking program (PENCRIT-RC) on inquiry and probabilistic reasoning skills in pedagogy students. Method. The method was based on a quasi-experimental design, with a control group and pre and post-test application. The participants were 95 students of science and mathematics pedagogy from two Chilean universities. The instruments used were an inquiry scale adapted from a critical thinking test, and a scale of probabilistic reasoning adapted from the Lawson classroom test. Descriptive and bivariated analisys (ancova) was applied to calculate data. Results. The results showed a statistically significant difference in both variables for the ex-perimental group, with a large effect in the inquiry variable, and a moderate effect in the probabilistic reasoning variable. Discussion and Conclusion. It is concluded that the program is effective for the develop-ment of inquiry skills in participants, but probabilistic reasoning skills require more work in professional training

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Psychology, Educational
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Cornejo, Carlos Ossa Hombre Universidad del Bío Bío - Chile
2 Luengo, Maritza Palma Mujer Universidad del Bío Bío - Chile
3 Mujica, Alejandro Díaz Hombre Universidad de Concepción - Chile
4 Rovira, Darío Páez Hombre Universidad del País Vasco - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Universidad del Bío-Bío

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This work has received funding from a. FONDECYT project nº 1161502, b. CONI-CYT-PCHA/National PhD program/2015-21150389), and c. Research Direction from University of Bío-Bío.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.