Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



The historical inclusion of Mapuche children in the educational system: challenges and tensions in policy and practice
Indexado
WoS WOS:000864345600001
Scopus SCOPUS_ID:85139399626
DOI 10.1080/13603116.2022.2127496
Año 2022
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The study presented in this paper examines the historical experiences of school inclusion of the Mapuche people in the Chilean educational system. It focuses on the tensions between securing high-quality education for indigenous children while simultaneously providing culturally relevant education in ways that their cultural identities and ways of knowing are preserved and sustained over time. A narrative inquiry approach is adopted to document such experiences and to honour the oral tradition in the Mapuche culture. We do so by retrieving the oral memory of two Mapuches in two distinct and traditional communities located in La Araucania, Chile, the Mapuches' historical land. This oral memory is accompanied by a documental inquiry that sought to examine the historical experiences of schooling as captured in photographs preserved in Santa Magdalena Capuchin Archive located in Altotting, Germany. We use these stories to examine the current efforts of educational inclusion for Mapuche children in Chile and to discuss their limits and possibilities.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 ESTAY-LARENAS, JUAN NELSON Hombre Universidad Católica de Temuco - Chile
2 Pozo-Menares, Gabriel Hombre Universidad Católica de Temuco - Chile
3 Valoyes-Chavez, Luz Mujer Universidad Católica de Temuco - Chile
Universidad de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo
ANID/FONDECYT
ANID/PIA Basal Funds for Centers of Excellence
Prix Inspiration Arctique

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This work was supported by ANID/Fondecyt under the grant #1191016. Support from ANID/PIA Basal Funds for Centers of Excellence FB0003 is gratefully acknowledged.
This work was supported by ANID/Fondecyt under the grant #1191016. Support from ANID/PIA Basal Funds for Centers of Excellence FB0003 is gratefully acknowledged.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.