Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Developing Computing Competencies Without Restrictions
Indexado
WoS WOS:000866421800001
Scopus SCOPUS_ID:85140195926
DOI 10.1109/ACCESS.2022.3211973
Año 2022
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The information society represents a great revolution. Computing programming is a relevant competence nowadays for everybody, regardless of educational background. However, traditional programming languages consider syntax barriers that complicate their adoption and usefulness for beginners. Python is an exception for its open-source, cross-platform nature and syntax simplicity, which facilitate the development of algorithmic thinking and dissemination of programming solutions. Several Python extensions support modern functionalities such as web development, videogame, and machine learning, making it one of the most used programming languages. Google Colab or Colaboratory facilitates the online learning and development of Python solutions. This article presents positive academic experiences of Chilean students of majors from two Chilean universities, a traditional university in the north and a private university in the middle of Chile, using Google Colab to develop programming competencies remotely for the Covid pandemic. We highlight the promising results obtained for basic programming and operating system programming subjects, which motivate us to use Python and Google Colab widely, not only in university contexts. We expect to continue developing programming competencies using Google Colab and Python. The main limitation encountered in this experience is the internet connection requirements for online education. However, it does not represent an issue for education in developing and developed countries. Google Colab permits the development of highly demanded competencies worldwide at home, only with internet access and a web browse, an excellent motivation for learning for all students regardless of age and academic level.

Revista



Revista ISSN
Ieee Access 2169-3536

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Computer Science, Information Systems
Telecommunications
Engineering, Electrical & Electronic
Scopus
Materials Science (All)
Computer Science (All)
Engineering (All)
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 VIDAL-SILVA, CRISTIAN LORENZO Mujer Universidad de Talca - Chile
2 Barriga, Nicolas A. Hombre Universidad de Talca - Chile
3 Ortega-Cordero, Franco Hombre Universidad de Viña del Mar - Chile
4 Gonzalez-Lopez, Javiera Mujer Universidad de Viña del Mar - Chile
5 Jimenez-Quintana, Claudia Mujer Universidad de Viña del Mar - Chile
6 Pezoa-Fuentes, Claudia Mujer Universidad Católica del Norte - Chile
7 Veas-González, Iván Hombre Universidad Católica del Norte - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.