Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:
| Indexado |
|
||||||
| DOI | 10.4067/S0718-22442018000100103 | ||||||
| Año | 2018 | ||||||
| Tipo | artículo de investigación |
Citas Totales
Autores Afiliación Chile
Instituciones Chile
% Participación
Internacional
Autores
Afiliación Extranjera
Instituciones
Extranjeras
Bryophytes (mosses, liverworts, and hornworts) and lichens have been undervalued in conservation and environmental education programs, and by modern culture in general. So much so, that most bryophytes and lichens lack a common name. We present a new methodology and activity to foster an ecological understanding of biodiversity, as well as of biocultural conservation and ethics, which includes little, under-perceived, living-beings --such as bryophytes. If something has no name, it does not exist in the cultural realm. If something is named, then it exists in the cultural sphere; additionally, its existence is decisively influenced by its name. At the southern end of the Americas, the UNESCO Cape Horn Biosphere Reserve in Chile protects a world's biodiversity hotspot for bryophytes. Here, the research team at the Omora Ethnobotanical Park has developed an innovative educational and ecotourism activity to appreciate bryophytes: Cultivating a garden of names. This activity has been developed with the methodological approach of Field Environmental Philosophy. It encourages students and park's visitors to engage physically as well as culturally (including the symbolic-linguistic dimension) with bryophytes and lichens, their life-habits and habitats. Park's visitors are invited to observe, draw, and create names for bryophytes and lichens by using: (i) a magnifying glass or hand-lens to amplify the biophysical features of small plants, and (ii) the conceptual lenses of the biocultural ethics to broaden their understanding about how to interpret and respect the natural world. Through this activity, visitors connect to living beings that were previously under-perceived, and they come to see, value and care for a biophysical reality that is diverse, beautiful, and performs ecological functions that are essential to ecosystem integrity and human well-being. Cultivating a garden of names fosters a change of scientific and ethical perspectives to include little-perceived groups of organisms into the goals of conservation and environmental education.
| Ord. | Autor | Género | Institución - País |
|---|---|---|---|
| 1 | Lewis, Lily R. | Mujer |
Instituto de Ecologia y Biodiversidad - Chile
Universidad de Magallanes - Chile UNIV FLORIDA - Estados Unidos University of Florida - Estados Unidos |
| 2 | Gottschalk-Druschkec, Caroline | Mujer |
UNIV WISCONSIN - Estados Unidos
University of Wisconsin-Madison - Estados Unidos |
| 3 | Saldias, Camila | Mujer |
Instituto de Ecologia y Biodiversidad - Chile
Universidad de Magallanes - Chile |
| 4 | Mackenzie, Roy | - |
Instituto de Ecologia y Biodiversidad - Chile
Universidad de Magallanes - Chile Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile |
| 5 | Malebran, Javiera | Mujer |
Instituto de Ecologia y Biodiversidad - Chile
Universidad de Magallanes - Chile Universidad de Chile - Chile |
| 6 | Goffinet, Bernard | Hombre |
Instituto de Ecologia y Biodiversidad - Chile
Universidad de Magallanes - Chile Univ Connecticut - Estados Unidos University of Connecticut - Estados Unidos |
| 7 | ROZZI-MARIN, RICARDO ROBERTO | Hombre |
Instituto de Ecologia y Biodiversidad - Chile
Universidad de Magallanes - Chile Univ North Texas - Estados Unidos University of North Texas - Estados Unidos |
| Fuente |
|---|
| CONICYT |
| Pontificia Universidad Católica de Chile |
| Robert and Patricia Switzer Foundation |
| NSF-GRFP |
| Instituto de Ecología y Biodiversidad de Chile |
| Fondo Nacional para la Ciencia de los Estados Unidos |
| Trudy Gerlach |
| Agradecimiento |
|---|
| Los autores agradecen al equipo interdisciplinario e interinstitucional y a los voluntarios del Parque Etnobotánico Omora que se dedican a la conservación biocultural. Este trabajo solo ha sido posible gracias a las contribuciones de todos quienes han trabajado y continúan trabajando en el Parque Etnobotánico Omora. Paola Vezzani contribuyó significativamente al desarrollo y las pruebas en terreno de las secciones de dibujo y discusión de la actividad Cultivando un Jardín de Nombres. Agradecemos al Instituto de Ecología y Biodiversidad de Chile, el Fondo Nacional para la Ciencia de los Estados Unidos (NSF-GRFP a LRL), la Fundación Robert and Patricia Switzer (2013 Environmental Fellowship a LRL) y Trudy Gerlach por el apoyo financiero, y al Profesor Patricio Arce, de la Pontificia Universidad Católica de Chile, por facilitar recursos humanos y de laboratorio. El trabajo de BG en el Parque Omora fue parcialmente financiado por fondos DEB-1240045 y 1354631 de la NSF. Stuart McDaniel proveyó recursos claves en términos de tiempo y espacio que permitieron la finalización de este trabajo. La preparación de este artículo ha contado con el apoyo de los proyectos CONICYT PFB-23 y Apoyo a Centros Científicos y Tecnológicos de Excelencia con Financiamiento Basal CONICYT AFB170008. |