Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Análisis de los cursos de filosofía ambiental de campo en el parque etnobotánico omora, reserva de la biosfera cabo de hornos, Chile
Indexado
WoS WOS:000444030100012
Scopus
SciELO S0718-22442018000100207
DOI
Año 2018
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



One of the drivers of the global socio-environmental change is the growing rate of urbanization, with more than half of the world's population living in urban environments. This trend fosters biocultural homogenization throughout the world and results in a disconnection between society and natural environments and, therefore, a lack of knowledge about the biocultural diversity associated to them. The concentration of the population in the cities generates a disconnection between society and natural environments, and a lack of knowledge of the biocultural diversity associated with them. This disconnection fosters processes of biocultural homogenization around the world. At the Omora Ethnobotanical Park, the southernmost site of the Chilean network of Long-Term Socio-Ecological Research (LTSER) sites, a methodological approach has been developed that through research, education and conservation practices aims to remedy this disconnection and lack of empathy: Field Environmental Philosophy (FEP). This methodology seeks to foster a sense of concern, care and protection of biocultural diversity, and reverse the global trend towards a biocultural homogenization. This article focuses on the international FEP course that takes place annually at Omora Park, examining the courses that were offered in 2015, 2016, 2017 and 2018. Participants from different regions of the world and different disciplines immerse themselves in an academic, natural, social and institutional environment. They live intercultural and interdisciplinary experiences that guide a transformation in the ways of observing, understanding and valuing biocultural diversity, learning and apprehending different and new points of view. Participants recover essential practices for naturalists and managed to integrate the biophysical and cultural dimensions involved in biocultural research, education, and conservation. This integration considers the points of view of science, philosophy and the arts, as well as the areas of professional and personal development of each participant. The potential for application of similar field courses in other sites of long-term socio-ecological studies and conservation areas in the world is discussed, and how these sites could contribute to a reconnection of students and other social groups with the biocultural diversity of their regions.

Revista



Revista ISSN
Magallania (Punta Arenas) 0718-2244

Disciplinas de Investigación



WOS
Anthropology
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Applied Social Sciences
Human Sciences

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
Malebran, Javiera Mujer Universidad de Chile - Chile
Instituto de Ecologia y Biodiversidad - Chile
ROZZI-MARIN, RICARDO ROBERTO Hombre Instituto de Ecologia y Biodiversidad - Chile
Universidad de Magallanes - Chile
Univ North Texas - Estados Unidos
University of North Texas - Estados Unidos

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Origen de Citas Identificadas



Muestra la distribución de países cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 60.0 %
Citas No-identificadas: 40.0 %

Muestra la distribución de instituciones nacionales o extranjeras cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 60.0 %
Citas No-identificadas: 40.0 %

Financiamiento



Fuente
CONICYT

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.