Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



SOURCE-BASED WRITING IN PROFESSIONAL SPANISH AS A FOREIGN LANGUAGE: SOME PEDAGOGICAL INSIGHTS BASED ON A QUALI-QUANTITATIVE APPROACH
Indexado
WoS WOS:000859417500006
SciELO S0718-48832022000100127
DOI 10.29393/RLA60-5SBML30005
Año 2022
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



ABSTRACT Source-based writing is a crucial skill for communication professionals. This study investigates how master students in professional communication incorporate sources in synthesis writing tasks in their L1 (Dutch), L2 (English) and FL (Spanish and French). To show the complexity that characterizes the use of sources, we will first present a case study of two students in Spanish as a foreign language. We will then link it to the results of a factor analysis that points out which variables are descriptive indicators of the way in which master's students (N = 209) deal with sources during the writing process. There are three components that can determine source use (75% of the total variance in the data): a) initial reading time, b) interaction with sources, and c) degree of variation in source use. In L1 there seems to be a correlation between the initial reading time and interaction with sources, on the one hand, and the quality of the writing, on the other; also, the time spent consulting sources compared to writing time is considerably longer in FL than in L1 and L2. These findings allow us to reflect upon how to develop effective teaching strategies to promote writing skills from sources in a foreign language. More specifically, we will focus on developing process feedback, based on the recording data, that promotes reflection and self-regulation.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Language & Linguistics
Linguistics
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Linguistics, Letters And Arts

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
VANGEHUCHTEN, LIEVE Mujer University of Antwerp - Bélgica
1 LEIJTEN, MARIËLLE Mujer University of Antwerp - Bélgica
Univ Antwerp - Bélgica
2 VANDERMEULEN, NINA Mujer Umeå University - Suecia
Umea Univ - Suecia
3 Vangehuchten, ieve - Univ Antwerp - Bélgica
University of Antwerp - Bélgica

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.