Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



An overview of Indigenous peoples in Chile and their struggle to revitalise their native languages: the case of Mapudungun
Indexado
WoS WOS:000971904200048
Scopus SCOPUS_ID:85131258647
DOI 10.14324/LRE.20.1.10
Año 2022
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Languages are not just sets of words. They are powerful tools essential to carry history, traditions, culture and wisdom. In Latin America, Mapudungun, the native language of Mapuche people – the largest ethnic group in Chile – can be threatened. A substantial linguistic shift has characterised the panorama of native languages of the current territory. However, language and education policies have been insufficient for their preservation. This article analyses Mapudungun from a general historical perspective to define Indigenous communities’ experience in the country: insufficient state support for revitalising their languages and decolonising the Chilean national curriculum. An overview of Mapudungun in the last century is provided by explaining relevant linguistic and educational policies. The PEIB (Intercultural Bilingual Education Programme), a linguistic and educational policy in Chile, is considered in depth. It aims to improve the quality and relevance of learning from curricular contextualisation. It also seeks to teach Indigenous children their culture, traditions and languages. However, the lack of support for traditional educators and the decontextualised curriculum have further impoverished their background and increased the gap between native peoples’ languages and Chilean society. The article ends with a call to policymakers to recognise the importance of the construction of Chilean identities.

Revista



Revista ISSN
London Review Of Education 1474-8460

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Moya-Santiagos, Paulina Mujer Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
2 Quiroga-Curín, Javiera Mujer

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.