Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Participation of people with disabilities in the educational context: conceptual and methodological proposals La participación de las personas con discapacidad en el contexto educativo: propuestas conceptuales y metodológicas
Indexado
WoS WOS:000810525700009
Scopus SCOPUS_ID:85132814422
DOI 10.14516/FDE.918
Año 2022
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The objective of this paper is to present a conceptual proposal about participation that links the theoretical contributions of various relevant approaches that, at the same time, have methodological applications focused on empowering people with disabilities in the educational environment. The construct elaborated integrates the contributions of multiple theoretical perspectives, which include the sociological model of disability, the multidimensional model of disability, the sociocultural approach to development and learning, the human rights approach and the inclusive education approach. For this purpose, a general review of each of the approaches is carried out and the main conceptual contributions around the understanding of participation are identified. Based on the integrated definition of participation formulated and the understanding of the narrative forms of meanings, it is postulated that participation is formed in a narrative experience that can be studied from a narrative approach. In addition, it is argued that this methodological proposal, which aims to study the experiences of participation, is consistent with the framework of inclusive research. Finally, some methodological suggestions are outlined to investigate the experiences of participation of people with disabilities in the educational setting.

Revista



Revista ISSN
Foro De Educacion 1698-7802

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 González, Rodolfo Soto Hombre Universitat de Barcelona - España
1 Soto Gonzalez, Rodolfo Hombre Univ Barcelona - España
Universitat de Barcelona - España
2 LOPEZ-CRUZ, MAURICIO ANDRES Hombre Universidad de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.