Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Social Justice in Knowledge and Actions of Educational Assessment in the Mapuce Context
Indexado
WoS WOS:000835189000009
Scopus SCOPUS_ID:85133219975
DOI 10.15366/RIEJS2022.11.1.008
Año 2022
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



In Chile, evaluation is a controversial and complex issue, which to date adds various criticisms as a result of its logic of educational homogenization. One of the criticisms comes from the indigenous peoples, who fight for an evaluation with greater social justice. The present study had the following objectives: 1. To identify the areas of justice/injustice of educational evaluation in the Mapuce indigenous context, and 2. To recognize the knowledge and actions that people incorporate in the classroom work for the evaluation in the Mapuce indigenous context. Participatory research was developed with the dialogic approach-kishu kimkelay ta che, with the formation of two research communities located in the Region of La Araucanía, one bafkehce and the other pewenche, where procedures such as collective dialogue and dialogical conversation were worked on. The validation of the knowledge produced was carried out using az kintun. The results show areas of justice/injustice related to the approaches of recognition and parity of participation, such as Mapuce knowledge and actions that people manage to incorporate and develop in school evaluation. The main conclusions point to the challenge of establishing an evaluation for the development of social justice in indigenous contexts as a normative core.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Del Pino, Miguel Hombre Universidad Católica del Maule - Chile
Universidad Católica de Temuco - Chile
2 Arias, Katerin - Universidad Católica de Temuco - Chile
3 Munoz, Gerardo Hombre Universidad Austral de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.