Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Relations between Educational Practice and Mapuche Family Knowledge and Schoolchildren at the Beginning of Schooling
Indexado
WoS WOS:000835189000003
Scopus SCOPUS_ID:85133254549
DOI 10.15366/RIEJS2022.11.1.002
Año 2022
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The following article has the purpose of contributing to the understanding of the relationships that arise between educational practices and Mapuche family and school knowledge at the beginning of schooling. It describes a research process developed during a year in rural schools in the Araucanía region, at the level of early childhood education, with Mapuche children from four to six years old, their families and educators. As part of the development context of the study, it was considered that the families belonged to Mapuche communities that maintain a transitional structure, that is, they have lost their traditional community composition, conforming to extended family groups. Methodologically, the research was structured as a case study of ethnographic scope, which incorporated interviews and participant observation. The results specify micro and macro social aspects that affect educational practices both in the Mapuche home and in the school. In the cases analyzed, it is observed that the relationship between both epistemic approaches at the beginning of schooling intensifies, establishing processes of maladjustment, assimilation, or cultural resistance. These processes depend on the type of link that the teacher establishes with the Mapuche epistemic base.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 del Pilar Vargas Iturra, Yeny Carolina - Universidad Austral de Chile - Chile
1 Iturra, Yeny Carolina del Pilar Vargas - Universidad Austral de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.