Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Kupan and Tuwun as Source of Knowledge to Contextualize the Intercultural Education in Mapuche territories
Indexado
WoS WOS:000835189000002
Scopus SCOPUS_ID:85133289792
DOI 10.15366/RIEJS2022.11.1.001
Año 2022
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The aim of this manuscript is to describe the küpan and tuwün as funds of knowledge for the articulation of the family and school education in the contexts of the Mapuche communities. The applied methodology was qualitative research, taking into consideration the input from the indigenous research. The study context was five Mapuche communities from the La Araucania and Biobio regions (Chile) and the participants were ten kimche (wise men). The research instrument was the semistructured interview with a content analysis. The results indicate that the küpan refers to a parental group as the root of origin, socio-spiritual heritage, vital support, and structural axis of the Mapuche social organization. The tuwün refers to a person's territorial origin, upon which social, spiritual, and affective representations are built, which affect the people's interaction with their environment and the use of the territory. Thus, the küpan and tuwün are articulated funds of knowledge, which support the construction of their own sociocultural identity, the interpretation of the historical events that configure the current social reality and structure the processes of the Mapuche socio-territorial claim. Finally, its incorporation into schooling favors the contextualization and decolonization of intercultural education.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Munoz, Gerardo Hombre Universidad Austral de Chile - Chile
2 QUINTRIQUEO-MILLAN, SEGUNDO ENRIQUE Hombre Universidad Católica de Temuco - Chile
3 TORRES-APABLAZA, HECTOR Hombre Universidad del Bío Bío - Chile
4 Galaz, Alberto Hombre Universidad Austral de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.