Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



School recess a space for play, communication and cultural transmission El recreo escolar un espacio de juego, comunicación y transmisión cultural
Indexado
WoS WOS:000814130100001
Scopus SCOPUS_ID:85133344325
DOI 10.47197/RETOS.V45I0.91871
Año 2022
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This study constitutes part of a larger investigation, which focuses on school recess, understanding that it is a bridge between what happens inside the school and what happens outside it; Its central purpose has been to interpret the experiences that teachers in training have had in relation to School Recess as a space for play, social interaction and cultural transmission.The study has been carried out from the qualitative analysis of 63 autobiographical narratives of a total of 143 students consulted during the first year of Pedagogy in Physical Education, Pedagogy in Primary Education and Early Childhood Education.The main findings indicate that their memories of school breaks refer to four central themes: the type of bodily practices carried out, the perceptions of these spaces, the interactions that occur, and the evaluations and criticisms that are constructed in this regard; highlights the gender behaviors that arise spontaneously in this space, differentiating themselves in bodily activities that are preferably carried out by women and men; however, what is common to both groups is the motivation to win the game and the opportunity to freely interact with their peers. Finally, point out that in the face of social changes such as those produced by the current pandemic, they invite us to continue inquiring about School Recess as a space for play, communication, and cultural transmission.

Revista



Revista ISSN
Retos 1579-1726

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
Orthopedics And Sports Medicine
Physical Therapy, Sports Therapy And Rehabilitation
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 González-Plate, Lylian Iris Hombre Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
1 Iris Gonzalez-Plate, Lylian Hombre Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 García, Enrique Rivera Hombre Universidad de Granada - España
2 Rivera-Garcia, Enrique Hombre UNIV GRANADA - España
Universidad de Granada - España
3 Cervantes, Carmen Trigueros Mujer Universidad de Granada - España
3 Trigueros-Cervantes, Carmen Mujer UNIV GRANADA - España
Universidad de Granada - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.