Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Validation of a middle leadership questionnaire for teachers responsible for a subject department
Indexado
WoS WOS:000856070500006
Scopus SCOPUS_ID:85133973094
DOI 10.5209/RCED.74479
Año 2022
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



INTRODUCTION. Due to the importance of pair leadership, the need of highlighting the role of teachers in middle leadership positions and the absence of a validated instrument to identify practices and be used in Spanish-speaking countries, the objective of this study is to report the validation and results of a Spanish adapted version of the Middle Leadership practice questionnaire designed by Highfield (2012). METHOD. Through different translation processes as well as validation by a panel of experts, the pilot questionnaire was applied to a sample of Chilean teachers (n= 402) at schools in Santiago, Chile. The validity and reliability of the instrument was calculated using Confirmatory Factor Analysis and the Cronbach’s Alpha test. RESULTS. The results reveal that the adapted questionnaire shows satisfactory levels of validity (CFI=.90; TLI=.90; RMSEA=.079; SRMR=.051) and reliability (Cronbach’s Alpha=.96), offering a tool in Spanish to measure Middle Leadership in similar contexts. DISCUSSION. The results of the questionnaire allowed determining that Chilean teachers differentiate 3 of the 5 Middle leadership practices present in previous studies and perceived 2 of them (focus on results and positive learning environment) as one. This questionnaire will make the identification of the most possible effective leadership practices within the school and promote them within teacher development.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Sepulveda, Ricardo Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
2 Volante, Paulo Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
3 MONTENEGRO-MAGGIO, MAXIMILIANO JOSE Hombre Universidad de la Serena - Chile
Pontificia Univ La Serena - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.