Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



The contributions of school and classroom climate to mathematics test scores: a three-level analysis
Indexado
WoS WOS:000823852300001
Scopus SCOPUS_ID:85134033071
DOI 10.1080/09243453.2022.2096645
Año 2023
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Supportive school and classroom climates can add to student achievement and compensate for the negative contribution of low-socioeconomic status (SES) to academic achievement. We tested the added contribution of school and classroom climate to Chilean students’ mathematics test scores. We performed a secondary analysis of 151,015 eighth-grade students (attending 8,412 classrooms in 5,619 schools) who completed the Sistema de Medición de la Calidad de la Educación (SIMCE) test in Chile. We identified six dimensions of school climate, which we aggregated to the classroom and school level to fit three-level regression models. Students’ gender (girls) and low SES were major negative predictors of test scores. School and classroom climate made an additional contribution to the explained variance in test scores. A positive school and classroom climate compensates for the detrimental effects of gender and low SES on students’ mathematics achievement, which justifies investing resources to promote positive school and classroom climates.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 LOPEZ-LEIVA, VERONICA ALEJANDRA Mujer Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 SALGADO-OYARCE, MAURICIO ESTEBAN Hombre Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
3 Berkowitz, Ruth Mujer University of Haifa - Israel
Univ Haifa - Israel

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Agencia Nacional de Investigación e Innovación
Department of Studies of the Agency for the Quality of Education

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This work was supported by the Agencia Nacional de Investigacion e Innovacion under Grant number SCIA ANID CIE160009; and Fondo Nacional de Desarrollo Cientifico y Tecnologico under Grant number FONDECYT 1191267.
This work was supported by the Agencia Nacional de Investigación e Innovación under Grant number SCIA ANID CIE160009; and Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico under Grant number FONDECYT 1191267. We thank the Department of Studies of the Agency for the Quality of Education for collaborating in the process of examining the content validity, reliability, and construct validity of the school climate dimensions and for continuous feedback during data analyses and interpretation.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.