Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Psychometry and Cut-off Points of the Jefferson Scale of Empathy in Medical Students in Central America and the Caribbean
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85128797896
DOI
Año 2022
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Objective: The objective of this study was to determine cut-off points that can be used to differentiate measures of empathy, which would then be classified as high, medium, or low. To do so, we used data from students from 7 medical schools in Colombia, El Salvador, and the Dominican Republic, after determining the psychometric properties of the 3-dimensional model of empathy in the Jefferson Scale of Empathy, S-version (for medical students). Material and Methods: This non-experimental descriptive study had a sample that consisted of 6291 students. The structure and factor invariance were analyzed by country and sex. A hierarchical cluster analysis and a bifactorial analysis of variance were applied. Results: The measure of empathy was reliable on the global scale (α = .82; ω = .88). A confirmatory factor analysis showed that the original model was replicable and adjusted to the data (comparative fit index [CFI] = .90; goodness of fit index = .94), while the multigroup analysis allowed to assume an invariant factor structure by country and gender (ΔCFI < .01). Tables were constructed with cut-off points for empathy and its dimensions. Discussion and Conclusion: Our study solves the problem of comparing the scores and the levels of empathy observed in the medical students at different schools of medicine, making said comparisons within and between countries and between genders. The instrument used has adequate psychometric properties and the cut-off values obtained allow the classifying of people with lower or higher levels of empathy.

Disciplinas de Investigación



WOS
Public, Environmental & Occupational Health
Scopus
Medicine (All)
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Díaz-Narváez, Víctor P. Hombre Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
2 CALZADILLA-NÚÑEZ, ARACELIS Mujer Universidad Bernardo O'Higgins - Chile
3 Reyes-Reyes, Alejandro Hombre Universidad Santo Tomás - Chile
4 Silva-Vetri, María G. Mujer Universidad Nacional Pedro Henríquez Ureña - República Dominicana
5 Torres-Martínez, Pilar Mujer Universidad San Sebastián - Chile
6 González-Díaz, Eugenia S. Mujer Universidad Central del Este - República Dominicana
6 González-Díaz, Eugenia Smirna - Universidad Central del Este - República Dominicana
7 Alonso-Palacio, Luz M. Mujer Universidad del Norte - Colombia
7 Palacio, Luz Marina Alonso Mujer Universidad del Norte - Colombia
8 Bilbao-Ramírez, Jorge Luis Hombre Universidad Metropolitana - Colombia
9 Estrada-Mendez, Nuvia - Universidad Evangélica de El Salvador - El Salvador
10 Aparicio, Dilia Esther Mujer Corporación Universitaria Rafael Núñez - Colombia
11 Fajardo-Ramos, Elizabeth Mujer Universidad del Tolima - Colombia
Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
12 Ferrero-Otero, Juan Carlos Hombre Universidad del Tolima - Colombia
13 Barrera-Gil, Douglas Hombre Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
14 Ríos-García, Ana Liliana Mujer Universidad del Norte - Colombia

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.