Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:
| Indexado |
|
||
| DOI | 10.5281/ZENODO.5980019 | ||
| Año | 2022 | ||
| Tipo |
Citas Totales
Autores Afiliación Chile
Instituciones Chile
% Participación
Internacional
Autores
Afiliación Extranjera
Instituciones
Extranjeras
In the educational field of the XXI century, the linking of the different disciplines is required to provide answers to the problems of daily life. From this integrating imperative of knowledge, transdisciplinarity favors the learning of both teachers and students. Our objective is to design learning situations through the STEAM teaching approach to favor the development of transdisciplinary thinking. To achieve this objective, we carried out a qualitative study, the study adopts participatory action research. The researchers correspond to professors of the first basic cycle and academics from the university associated with the areas of pedagogy, engineering, technology, mathematics and the arts. The findings establish that the predominant knowledge, for the construction of didactic devices, is related to the Mapuche culture and the territoriality of the school. From there the STEAM areas are interwoven, to give rise to the situated work material, which aims to promote scientific knowledge and collaborative skills for learning and problem solving.
| Ord. | Autor | Género | Institución - País |
|---|---|---|---|
| 1 | Garrido Osses, Sandra Del Pilar | Mujer |
Universidad Católica de Temuco - Chile
|
| 2 | Leal Mora, Paola Elizabeth | Mujer |
Universidad Católica de Temuco - Chile
|
| 3 | Lagos, Dafne | Mujer |
Universidad Católica de Temuco - Chile
|
| Agradecimiento |
|---|
| proceso interdisciplinar desarrollado por The National Science Foundation (NSF) en Estados Unidos22. Su primera acepción fue STEM (proveniente del acrónimo en inglés de Science, Technology, Engineering and Mathematics)23, y la idea consistió en integrar estas 4 áreas de conocimiento con el objetivo de desarrollar un nuevo modelo de enseñanza, en que las mismas se combinaran de manera efectiva, permitiendo el desarrollo del pensamiento crítico y reflexivo para la resolución de problemas24”. A la par, se ha manifestado en el último tiempo, 25 26 “que podemos abarcar el aprendizaje interdisciplinar de la metodología STEAM a partir del análisis de varios enfoques: el enfoque constructivista, el enfoque holístico, el enfoque de otras teorías modernas y la alfabetización funcional.” |