Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



The language of educational linguistics in Hispanic Latin America Choices of Theme in an emerging field
Indexado
WoS WOS:000680888600006
DOI 10.1075/LANGCT.00006.NAV
Año 2019
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This study aims to identify patterns of the system of theme in Spanish in 28 educational linguistics' articles, an emerging field in Latin America. Results show a high number of textual and elaborated interpersonal Themes (especially in Conclusions), alongside a frequent choice of marked Themes (especially in Introductions) which adjust thematic strings, while the Subject is usually explicit and previous to the verb. Educationally-oriented articles tend to use more interpersonal Themes and preposed explicit Subjects, in what seems to be a disciplinary validation struggle. This research can help understand the construction of a new disciplinary discourse, connecting semantic and lexicogrammatical patterns to epistemological frameworks, while providing evidence to the realization of Theme and Subject across stages, disciplines and languages.

Revista



Revista ISSN
2589-7233

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Language & Linguistics
Linguistics
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Navarro, Federico Hombre Universidad de O`Higgins - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
FONDECYT
PIA-CONICYT Basal Funds for Centers of Excellence Project
PMI UCH

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Funding from PIA-CONICYT Basal Funds for Centers of Excellence Project FB0003, FONDECYT 11160856 and PMI UCH 1501 is gratefully acknowledged. Enrique Sologuren collaborated as co-analyst and helped to make this research project possible. Estela Moyano engaged in fruitful discussions on Theme and provided useful insights to approach the corpus and write this article. Elaine Espindola read an early draft of this article and made enriching suggestions. Finally, several colleagues from all over Latin America generously agreed to complete surveys to support the contextual analysis of this study.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.