Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



The best mirror of the students' longitudinal performance: Portfolio or structured oral exam assessment at clerkship?
Indexado
WoS WOS:000721419700001
Scopus SCOPUS_ID:85119670432
DOI 10.1002/JDD.12823
Año 2022
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Objective This study aimed to compare the strength of association (i.e., explained variability) of the cumulative grade point average (GPA) with the grades obtained in the clerkship portfolio and the final structured oral exam by dental students. Methods A prospective longitudinal study was designed to analyze quantitative data from three cohorts of dental school students. Univariate and multivariate linear regression models were built to evaluate the association between the students' cumulative GPA with the grades obtained in their clerkship portfolio and the final structured oral exam. Results In total, 171 students in the last year of the undergraduate program were considered (76% women, age average 24.8 +/- 1.6 years). The dental students' grades of both portfolio and structured oral exam were significantly associated with the GPA score but with different strengths of association. The clerkship portfolio was more strongly associated with cumulative GPA than the structured oral exam (R-2 = 19.6% versus R-2 = 7.6%). On the opposite, the association between the structured oral exam and GPA can be interpreted as a lower precision in its practical significance and thus reflecting different concurrent validity. Conclusions Considering the results of this study, it could probably incline the balance toward the portfolio because it may be closer to a programmatic assessment model, with timely feedback, development of metacognition, and the achievement of formative process measurement rather than evidence of a single instance of examination.

Revista



Revista ISSN
Journal Of Dental Education 0022-0337

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Dentistry, Oral Surgery & Medicine
Scopus
Education
Dentistry (All)
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Isbej, Lorena Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Facultad de Medicina - Chile
2 Cantarutti, Cynthia Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Facultad de Medicina - Chile
3 Fuentes, Javiera Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Maastricht Univ - Países Bajos
Facultad de Medicina - Chile
Universiteit Maastricht - Países Bajos
4 FUENTES-QUINTEROS, EDUARDO JAVIER Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Facultad de Medicina - Chile
5 Montenegro, Uriel Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Facultad de Medicina - Chile
6 Ortuno, Duniel - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Facultad de Medicina - Chile
7 Oyarzo, Natacha Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Facultad de Medicina - Chile
8 Veliz, Claudia Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Facultad de Medicina - Chile
9 RIQUELME-PEREZ, ARNOLDO JAVIER Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Facultad de Medicina - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
We appreciate all the support of authorities, teachers, and students who made this study possible.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.