Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Types and forms of feedback for lab reports in electrical engineering: an approach to the production of a training genre
Indexado
WoS WOS:000761217700015
Scopus SCOPUS_ID:85126276024
DOI 10.5209/CLAC.76669
Año 2022
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The writing of laboratory reports is a common evaluative practice for engineering students, since it allows students to develop empirical thinking skills, and thus, to relate concepts with systematic rational operations in order to describe and explain the phenomenon under study. As it happens with other written genres in this discipline, students present several difficulties in the process of representing the observed experience through writing, which is manifested in the use of linguistic norms, the adequacy to the academic style and the discursive genre. Given the above, the feedback provided by the evaluators becomes a fundamental part for students to correct their shortcomings and improve their level of academic writing. The aim of this article is to characterize the feedback in the measurement laboratory reports of Electrical Engineering students at PUCV. For this purpose, the comments delivered by evaluators to 50 laboratory reports were analyzed based on three feedback typologies, namely those proposed by Contreras and Zuniga (2017), Canabal and Margalef (2017) and Guasch, Espasa, alvarez and Kirschner (2013). For their categorization and analysis, the QSR software Nvivo pro 12 was used. Among the findings, it is observed that evaluators use a wide variety of types of feedback, with corrective feedback being the most frequent. This is used to comment on the successes and errors in the students' writing, focusing on the content, the task or the process of the task. In addition, two new types of feedback emerge from the analysis: praise+projective improvement, corrective+suggestive and corrective+epistemic. Finally, a non-linear decrease over time of the feedback is observed, which implies an improvement in the writing process by the students from such feedback.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Language & Linguistics
Linguistics
Scopus
Language And Linguistics
Linguistics And Language
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Venegas, Rene Hombre Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 Ahumada, Javiera Mujer Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
3 Sologuren, Enrique Hombre Universidad del Desarrollo - Chile
Universidad de Los Andes, Chile - Colombia

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Esta investigación ha sido parcialmente financiada por Fondecyt n.°1190639 ANID-Chile. Agradecemos a la Escuela de Ingeniería Eléctrica de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso (Chile) por todas las facilidades brindadas para el desarrollo de este estudio.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.