Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Barriers to studying and working: a new look at the NEET concept in Chile
Indexado
WoS WOS:000761477900001
Scopus SCOPUS_ID:85125923249
DOI 10.1080/02601370.2022.2041746
Año 2022
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Currently, the number of Chilean young people not in education, employment, or training NEETs remains comparatively high and major gender gaps persist. Recent studies have revealed the heterogeneity of this social group, but they have failed to provide an in-depth analysis of its characteristics informed by the reasons which its members regard as the source of their situation. The aim of this study is to characterise Chilean young people according to their reasons for not working or studying. Based on data from a subsample of 236,424 subjects included in the Chilean Socioeconomic Characterisation Survey, descriptive, cluster, and bivariate analyses were performed. These analyses revealed 3 NEET profiles according to the presence of certain barriers family, health, attitudinal, psychological, or access-related or a lack of interest in working and/or studying. Subjects were thus classed as: unidimensional NEET, bi-dimensional NEET, and disinterested. The data revealed that a large number of young people are inactive and that gender factors have an impact on the presence of barriers. The data also confirmed the complexity of NEET status, calling into question its use as an analytic category. Furthermore, our findings highlighted the need for a gender-informed approach in the analysis and intervention efforts targeting this group in Chile.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Education
Life Span And Life Course Studies
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Alonso, Helena Roman Mujer Universidad Católica del Maule - Chile
2 GAETE-FISCELLA, JOSE MANUEL Hombre Universidad de Valparaíso - Chile
2 Gaete, José Manuel Hombre Universidad de Valparaíso - Chile
3 Alegria, Macarena Mujer Universidad San Sebastián - Chile
4 Ilabaca, Paola Mujer Universidad de Viña del Mar - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo
Agencia Nacional de Investigacion y Desarrollo under grant Proyecto ANID/FONDECYT/REGULAR
CEI-CPMDH -UV
Agencia Nacional de Investigacion y Desarrollo under grant Proyecto ANID/FONDECYT/PSODOCTORADO
CEI-CPMDH

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This study received support from the Agencia Nacional de Investigacion y Desarrollo under grant Proyecto ANID/FONDECYT/PSODOCTORADO/No 13200261 and grant Proyecto ANID/FONDECYT/REGULAR/No 1180590; and also the support from the CEI-CPMDH -UV.
This study received support from the Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo under grant Proyecto ANID/FONDECYT/PSODOCTORADO/N°13200261 and grant Proyecto ANID/FONDECYT/REGULAR/N°1180590; and also the support from the CEI-CPMDH–UV.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.