Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:
| Indexado |
|
||||
| DOI | 10.5565/REV/QPSICOLOGIA.1644 | ||||
| Año | 2022 | ||||
| Tipo | artículo de investigación |
Citas Totales
Autores Afiliación Chile
Instituciones Chile
% Participación
Internacional
Autores
Afiliación Extranjera
Instituciones
Extranjeras
From a social-critical community perspective, in this study, we make visible the practices of resistance and/or reproduction to the Chilean neoliberal educational system that are deployed in a collaborative workspace for teachers in science. We resorted to critical ethnography, deployed in the techniques of: participant observation, semi-structured interview and discussion group. Through a qualitative analysis of content, two axes are identified to address the practices deployed in the collaborative workspace: Organizational practices and pedagogical practices. Teachers identify that the educational system that contextualizes their work prevents collaborative practices from being expressed and predominant in the space, given that their evaluative demands oppress them, distancing them from the activities that are developed in the collaborative space. We conclude that the practices of reproduction and resistance coexist in the group?s evolution, establishing themselves as an apparent dichotomy that forces them to "reproduce in order to resist".
| Ord. | Autor | Género | Institución - País |
|---|---|---|---|
| 1 | Reyes Espejo, Maria Isabel | Mujer |
Universitat Autònoma de Barcelona - España
Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile |
| 1 | Isabel Reyes-Espejo, Maria | Mujer |
Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
Universitat Autònoma de Barcelona - España |
| 2 | Gonzalez-Weil, Corina | Mujer |
Su Linea de Invest. Se Enfoca en Como la Reflexion y Colaboracion Contribuyen Al Desarrollo Profesional de Docentes de Cie. - Italia
Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile |
| 2 | Ursula Gonzalez-Weil, Corina | Mujer |
Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
Su Linea de Invest. Se Enfoca en Como la Reflexion y Colaboracion Contribuyen Al Desarrollo Profesional de Docentes de Cie. - Italia |
| 3 | Arenas Martija, Andoni | Hombre |
Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
|
| 3 | Patricio Arenas-Martija, Andoni | Hombre |
Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
|
| 4 | Salas-Cortés, Raimundo Lorenzo | Hombre |
Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
|
| 4 | Lorenzo Salas-Cortes, Raimundo | Hombre |
Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
|
| 5 | González-Benavente, Romina | Mujer |
Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
|
| 6 | Neira, Consuelo Ignacia Otárola | Mujer |
Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
|
| 6 | Ignacia Otarola-Neira, Consuelo | Mujer |
Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
|
| 7 | Rojas-Rojas, Daniela Andrea | Mujer |
Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
|
| 7 | Andrea Rojas-Rojas, Daniela | Mujer |
Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
|