Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Development and Application of a Virtual Reality Biphasic Separator as a Learning System for Industrial Process Control
Indexado
WoS WOS:000778148500001
Scopus SCOPUS_ID:85125589138
DOI 10.3390/ELECTRONICS11040636
Año 2022
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



In this study, we propose a virtual reality biphasic separator methodology in an immersive industrial environment. It allows the training of students or engineers in process and automatic control. On the other hand, the operating performance of a biphasic separator requires advanced automatic control strategies because this industrial process has multivariable and nonlinear characteristics. In this context, the virtual biphasic separator allows the testing of several control techniques. The methodology, involving the immersive virtualization of the biphasic separator, includes three stages. First, a multivariable mathematical model of the industrial process is obtained. The second stage corresponds to virtualization, in which the 3D modelling of the industrial process is undertaken. Then, the process dynamic is captured by the plant model implemented, in the software Unity. In the third stage, the control strategies are designed. The interaction between the virtual biphasic separator and the control system is implemented using shared variables. Three control strategies are implemented and compared to validate the applicability: a classic control algorithm, namely, the proportional integral derivative (PID) control method, as well as two advanced controllers-a numerical controller and model predictive control (MPC). The results demonstrate the virtual separator's usability regarding the operating performance of the virtual biphasic separator, considering the control techniques implemented.

Revista



Revista ISSN
Electronics 2079-9292

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Computer Science, Information Systems
Physics, Applied
Engineering, Electrical & Electronic
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Flores-Bungacho, Francisco Hombre Univ Fuerzas Armadas ESPE - Ecuador
Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE - Ecuador
2 Guerrero, Jonathan Hombre Univ Fuerzas Armadas ESPE - Ecuador
Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE - Ecuador
3 LLANOS-PROANO, JACQUELINE DEL ROSARIO Mujer Univ Fuerzas Armadas ESPE - Ecuador
Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE - Ecuador
4 Ortiz-Villalba, Diego Hombre Univ Fuerzas Armadas ESPE - Ecuador
Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE - Ecuador
5 Navas-Fonseca, Alex Hombre Universidad de Chile - Chile
Univ Nottingham - Reino Unido
University of Nottingham - Reino Unido
6 Velasco, Paola Mujer Univ Fuerzas Armadas ESPE - Ecuador
Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE - Ecuador

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación
Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE
Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación de Ecuador
ANID BECAS/Doctorado Nacional
Research Group ARSI
Coorporacion Ecuatoriana para el Desarrollo de la Investigacion y Academia-CEDIA
ARSI

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
The authors would like to thank the Coorporacion Ecuatoriana para el Desarrollo de la Investigacion y Academia-CEDIA for their contribution in innovation, through the CEPRA projects, especially the project CEPRA-XIV-2020-08-RVA "Tecnologias Inmersivas Multi-Usuario Orientadas a Sistemas Sinergicos de Ensenanza-Aprendizaje", as well as the Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE and the Research Group ARSI for their support for the development of this work. In addition, the authors would like to thank the ANID BECAS/DOCTORADO NACIONAL under Grant 2019-21190961; and in part by the Secretaria de Educacion Superior, Ciencia, Tecnologia e Innovacion de Ecuador under Grant SENESCYT/ARSEQ-BEC-0058482018.
Acknowledgments: The authors would like to thank the Coorporación Ecuatoriana para el Desarrollo de la Investigación y Academia-CEDIA for their contribution in innovation, through the CEPRA projects, especially the project CEPRA-XIV-2020-08-RVA “Tecnologías Inmersivas Multi-Usuario Orientadas a Sistemas Sinérgicos de Enseñanza-Aprendizaje”, as well as the Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE and the Research Group ARSI for their support for the development of this work. In addition, the authors would like to thank the ANID BECAS/DOCTORADO NACIONAL under Grant 2019-21190961; and in part by the Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación de Ecuador under Grant SENESCYT/ARSEQ-BEC-0058482018.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.