Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Sociometric Typology of Chilean Children of Primary Education. An Analysis by Sex and Academic Course
Indexado
WoS WOS:000795693200022
Scopus SCOPUS_ID:85084603002
DOI 10.15359/REE.24-1.8
Año 2020
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Social competence, seen as a capacity to create and maintain healthy relationships, involves behaviors valued positively by the community in which a subject develops. At school, the social competence acquires great importance; this is the reason why analyzing the sociometric typologies of the students according to the sex and academic course is considered necessary. This research involved 772 students from 26 different classrooms; they live in eight communities in the Nuble region. There were 420 children (54.4%) and 352 girls (45.6%); of them, 250 children are in 4th grade, 274 in 5th grade, and 248 in 6th grade of elementary school. The instrument used is the Sociometric Questionnaire of peer nominations; it provides information about children who are rejected, ignored, and controversial; it also collects information about the average of preferred children in classrooms. The data were analyzed with the SOCIOMET software. The results indicate a higher percentage of rejected, ignored, and preferred boys than of girls in these typologies; this fact is also reiterated by the academic year. Besides, the indices of friendship in the different classrooms surpass the indices of enmity. Based on these results, interventions tailored to contextual requirements can be projected.

Revista



Revista ISSN
Revista Electronica Educare 1409-4258

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Martin, Nelly Gromiria Lagos San Mujer Universidad del Bío Bío - Chile
1 Gromiria Lagos-San Martin, Nelly Mujer Universidad del Bío Bío - Chile
2 Soto-Soto, Ximena Mujer Universidad del Bío Bío - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.