Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Evaluation of Critical Thinking in Online Software Engineering Teaching: A Systematic Mapping Study
Indexado
WoS WOS:000733941500001
Scopus SCOPUS_ID:85121760615
DOI 10.1109/ACCESS.2021.3135245
Año 2021
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Critical thinking consists in analysing and evaluating the coherence of reasoning. This ability is crucial when we talk about software quality (SQ). SQ is closely related with the engineer's ability to judge and discriminate between solutions correctly, so students are required to analyse, evaluate and draw conclusions. Critical thinking, therefore, becomes a crucial part of the training of software engineers. The problem arises from the diversity of proposals and the lack of rigour in existing experiences, making it difficult to find specific recommendations, especially in online contexts. This article reports a systematic mapping study (SMS), the purpose of which was to detect, organise and characterise specific dimensions in online teaching-learning of critical thinking for software engineering. Based on the results of the SMS, we propose a preliminary framework for the evaluation of critical thinking in the training of software engineers in a context of online higher education. It is expected that this proposal will serve as a basis for instructors of the discipline when evaluating critical thinking in a context of online teaching.

Revista



Revista ISSN
Ieee Access 2169-3536

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Computer Science, Information Systems
Telecommunications
Engineering, Electrical & Electronic
Scopus
Materials Science (All)
Computer Science (All)
Engineering (All)
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Ancan, Oscar Hombre Universidad de La Frontera - Chile
2 DIAZ-ARANCIBIA, JAIME IGNACIO Hombre Universidad de La Frontera - Chile
3 Olivares-Rodriguez, Cristian Hombre Universidad Austral de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Universidad de La Frontera
Certicacion de Educador Internacional de Ingenieria (CEII) Programme, Instituto InnovaHiEd
Centro de Estudios en Ingenieria de Software (CEIS)
Project Innoving 2030 of Universidad Australia
Certificación de Educador Internacional de Ingeniería
Universidad Australia
Centro de Estudios en Ingeniería de Software
International Society for Engineering Pedagogy

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This work was supported in part by the Certicacion de Educador Internacional de Ingenieria (CEII) Programme, Instituto InnovaHiEd, accredited by the International Society for Engineering Pedagogy (IGIP); in part by the Universidad de La Frontera under Project DID20-0012 and Project DI21-0016; in part by Project Innoving 2030 of Universidad Australia; and in part by the Centro de Estudios en Ingenieria de Software (CEIS).
This work was supported in part by the Certificación de Educador Internacional de Ingeniería (CEII) Programme, Instituto InnovaHiEd, accredited by the International Society for Engineering Pedagogy (IGIP); in part by the Universidad de La Frontera under Project DID20-0012 and Project DI21-0016; in part by Project Innoving 2030 of Universidad Australia; and in part by the Centro de Estudios en Ingeniería de Software (CEIS).

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.