Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Initial teachers’ education in Chile and its alignment with the educational themes of the Sustainable Development Goals (SDG) Formación Inicial docente en Chile y su alineamiento con las temáticas educativas de los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS)
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85125152972
DOI 10.47553/RIFOP.V96I35.3.90162
Año 2021
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The Sustainable Development Goals (SDG) and its 2030 educational agenda represents the debates and agreements that take worldwide place on humanity's commitments to our common home “the planet”. In this context, teacher training is recognized as a fundamental pillar to achieve quality, inclusive and sustainable education for everyone, from a humanistic approach to education and development. The research was focused on knowing how the “Formación Inicial Docente” (FID) projects in Chile are being aligned with the SDG educational themes, for which three documentary lines are approach: institutional policy (PEI, Educational Model); Professional identity (Graduate profiles) and study plans and programs. There are followed methodological and technical procedures typical of the qualitative paradigm based on grounded theory. The results show that the SDG educational themes are part of the institutional, identity and program narratives, as transversal contents or in subjects. However, their presence is low or deficient, especially in topics such as "Sustainable Development" and "Gender Equality". Therefore, it can be concluded that there is an alignment in process. The assumption is that they would be adaptive responses rather than a break with the traditional pedagogical model.

Revista



Revista ISSN
0213-8646

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Mundaca Gómez, Rodrigo Andrés Hombre Universidad Academia de Humanismo Cristiano - Chile
2 Carro Sancristobal, Luis Hombre Universidad de Valladolid - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.