Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Serpents and Monkeys: Metaphors About Gender Elicited From Pedagogy Students
Indexado
WoS WOS:000739663200004
Scopus SCOPUS_ID:85122588590
SciELO S0719-32622021000200270
DOI 10.15443/RL3116
Año 2021
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The educational system is responsible for most of our society sociocultural patterns transmission and expression. Gender is among these sociocultural patterns. This is a subject of recent study in educational context, which is why research on teachers' perception about it are of upmost necessity. On the other hand, metaphor is a tool, used in people's daily life, that can ease the understanding of abstract ideas, which makes it useful for studying beliefs, opinions and conceptualizations from different people. This paper is based on a qualitative research, and its aim is to describe animal metaphors elicited from fifth year pedagogy students, about male and female students. Through 10 interviews, a total of 10 metaphors that compared students to animals were identified, which differentiated the behavior of students in the classroom based on their gender. As main results, it's prominent that metaphors associated to the male gender refer to restlessness, disorder and physicality; while metaphors associated to the female gender refer to tranquility and verbal behavior. Some of the metaphors produced reflected the importance of age differentiation on student's behavior. Future research might be able to broaden the investigation, with a bigger sample, easing the selection of strategies that help diminish gender inequity from teachers.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Humanities, Multidisciplinary
Philosophy
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Linguistics, Letters And Arts

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 ALARCON-HERNANDEZ, PAOLA LORENA Mujer Universidad de Concepción - Chile
1 Alarcón Hernández, Paola Lorena Mujer Universidad de Concepción - Chile
2 Valenzuela, Amanda Victoria Valenzuela Mujer Universidad de Concepción - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
FONDECYT

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.