Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Reading strategies and academic performance in the transition to higher education
Indexado
WoS WOS:000740658300006
DOI 10.19053/22160159.V13.N32.2022.12809
Año 2022
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The transition path to university is an enormously complex adaptation process that challenges institutions to develop mechanisms to promote the long-term attendance of students until they graduate. This research aims to contribute to the understanding of the use of reading strategies and their connection with students' academic achievement during the transition to higher education. The methodology is quantitative, with an intentional non-probabilistic sample of 145 volunteers: high school students from schools with a high vulnerability index and incoming students from a public university in the Valparaiso Region in Chile, through the implementation of an instrument. Among the main results, we find that the groups of high school and university students differ significantly in the type and use of reading strategies, which are directly and significantly correlated with academic performance and are relevant because using different strategies has an impact on the reading level of students with low academic performance, especially in middle school.

Revista



Revista ISSN
Praxis & Saber 2216-0159

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Herrera-Núñez, Yudi - Universidad de Playa Ancha - Chile
2 Dapelo, Bianca Mujer Universidad de Viña del Mar - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.