Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Psychometric Properties of the Community Sense Scale in the Classroom in a sample of Chilean students
Indexado
WoS WOS:000745363000001
Scopus SCOPUS_ID:85123253453
DOI 10.1007/S12187-021-09906-0
Año 2022
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



It is only recently that the sense of community in contexts other than the neighborhood has started to be studied, providing evidence on the associations between this variable in the school environment and various dimensions of integral development in childhood and adolescence. However, in the Latin American context, there are no validated scales to perform these measurements. The present study examined the structure, reliability and convergent validity of the Community Sense Scale in the Classroom (SCo-SC) proposed by Petrillo, Capone and Donizzetti. The participants of the study were 1065 students aged 10 to 12 from urban areas. The confirmatory factor analysis coincides with the authors' proposal; however, due to the high homogeneity indexes of the scale, a Bifactor analysis model was carried out. The results indicate that the SCo-SC is an adequate instrument to measure the Community Sense in the Classroom and that it is positively related to satisfaction with life and with school during childhood.

Revista



Revista ISSN
Child Indicators Research 1874-897X

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Social Sciences, Interdisciplinary
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Benavente, Mariavictoria - Universidad del Desarrollo - Chile
2 Fabrega, Jorge Hombre Universidad del Desarrollo - Chile
3 ALFARO-INZUNZA, JAIME ANDRES Hombre Universidad del Desarrollo - Chile
4 Varela, Jorge J. Hombre Universidad del Desarrollo - Chile
5 Chuecas, Josefina Mujer Universidad del Desarrollo - Chile
6 Yaikin, T. Mujer Universidad del Desarrollo - Chile
7 Carrillo, Gisela Mujer Universidad del Desarrollo - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
FONDECYT
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica
Consejo de Desarrollo Científico, Humanístico y Tecnológico, Universidad del Zulia
ANID
Universidad del Desarrollo in Chile

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This research was supported by FONDECYT Regular No 1180607 "A longitudinal study of individual and school related factors to predict the path of Subjective Well-being during adolescence", ANID (formerly called CONICYT in Chile). And, by Inter-faculty found No 23400530 which if funded by the Universidad del Desarrollo in Chile.
This research was supported by FONDECYT Regular N° 1180607 “A longitudinal study of individual and school related factors to predict the path of Subjective Well-being during adolescence”, ANID (formerly called CONICYT in Chile). And, by Inter-faculty found N° 23400530 which if funded by the Universidad del Desarrollo in Chile.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.