Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Situated transdisciplinarity in university policy: lessons for its institutionalization
Indexado
WoS WOS:000745570100001
Scopus SCOPUS_ID:85123506344
DOI 10.1007/S10734-021-00812-6
Año 2022
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Although transdisciplinarity has taken hold in many areas, it is still a concept in its early stages of development in Latin America. We see an emergent opportunity to contribute to the current discussion on transdisciplinarity and its institutionalization at universities. Our specific interest in this paper is to disentangle the conditions under which transdisciplinarity is developed in Latin American contexts and how it can be better implemented within those contexts. Our study focuses on the context of "Latin American Public Universities." We examine the following research questions: (i) How is transdisciplinarity conceptualized in university policy and what are the conditions for its institutionalization? (ii) What lessons can be drawn more broadly from the role of university policy in the process of institutionalizing transdisciplinarity? To address these questions, we take the Universidad de Chile as a case study and apply a qualitative methodology of content analysis of university policy documents in the period 2006-2021. Grounded on empirical data, we elaborate on the concept of "situated transdisciplinarity" that emerges from the interplay between practices and policy at the Universidad de Chile and serves as a tool for future institutionalizing processes. We conclude that the concept of "situated transdisciplinarity" can orient transdisciplinary research policy, by problematizing discourses and perceptions.

Revista



Revista ISSN
Higher Education 0018-1560

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Salvador Riveros, Pablo Hombre Universidad de Chile - Chile
1 Riveros, Pablo Salvador Hombre Universidad de Chile - Chile
2 Merino, Jaqueline Mujer Universidad de Chile - Chile
3 Crespo, F. Hombre Universidad de Chile - Chile
4 Vienni Baptista, Bianca Mujer Swiss Fed Inst Technol - Suiza
ETH Zurich - Suiza

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.