Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Documentary Research on Body and Corporeity at School
Indexado
WoS WOS:000796191500024
Scopus SCOPUS_ID:85116503539
DOI 10.15359/REE.25-3.31
Año 2021
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This documentary research synthesizes the scientific production carried out between 2013 and 2018 about the meanings of body and corporeity in the school context and other contexts. The references come from the Scopus databases, the Latin American Repositories Network of the University of Chile, and the online repositories of eight Chilean University Libraries. The searches were conducted in the areas of social sciences, arts and humanities, and psychology through the following descriptors: Corpo, body, cuerpo and educación, cuerpo and educación física, corporalidad, corporeidad and imagen corporal, assessment, and conceptions and representations. One hundred Scopus articles were selected, and 152 documents were captured from the repositories. The findings showed seven focuses of research interest referring to studying the body in the school context, the theoretical-methodological approach, a line in the progress of approach to the subjective dimension of the body, body practices outside of school, representation of the body in the media, the sociocultural view of the body, and finally, the study of sex, gender, and the body. In conclusion, in international references, the positivist paradigm prevails with a biomedical conception that emanates from different contexts. In the Latin American references, the body study associated with the school prevails; although, from a transversal view, there are indications of generating knowledge about the subjective and expressive dimension of the body. It is still necessary to investigate listening to the diversity of people as social actors in view of potential improvements in educational policies that protect the dignity and social justice of the bodies.

Revista



Revista ISSN
Revista Electronica Educare 1409-4258

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 González-Plate, Lylian Iris Hombre Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
1 Iris Gonzalez-Plate, Lylian Hombre Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 Sepúlveda-Gallardo, Camila Belén Mujer Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 Belen Sepulveda-Gallardo, Camila Mujer Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.