Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Education for Citizenship: The Meanings Chilean Teachers Convey in the Neoliberal Context
Indexado
WoS WOS:000735128200001
Scopus SCOPUS_ID:85120797148
DOI 10.3390/SU132313390
Año 2021
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This article presents the results from research into education for citizenship in which Chilean teachers participated. Ninety-nine interviews and two focal groups that included questions on knowledge, beliefs, values and practices related to education for citizenship were carried out. NVivo 12 software was used for the analysis of the discourses, following the direction similar to the grounded theory that considers elaborating free nodes, structuring categories and configuring categorical trees, according to the school’s administrative dependency. The results yield six macro-categories: School, Authoritarianism, Neoliberalism, Curriculum, Teacher Role and Citizenship. The present article analyses the Neoliberalism macro-category formed, in turn, by the following subcategories: (1) subject and resistance, (2) competitiveness and individualism in a subject that is instrumental, consumer and reproducer of the establishment, (3) commodified schools, where the economic value regards students and families as clients, (4) a culture of bureaucratization and accountability, and (5) lack of a sense of communality as a collective, supportive body. In all of them, teachers show themselves eloquently critical of the neoliberal system and of the obstacles it poses to rights, justice and democracy in the current capitalist citizenship and school.

Revista



Revista ISSN
Sustainability 2071-1050

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Environmental Sciences
Environmental Studies
Green & Sustainable Science & Technology
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Pantoja, Silvia Redon Mujer Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 Vallejos Silva, Natalia Mujer Universidad Bernardo O'Higgins - Chile
3 Angulo Rasco, José Félix Hombre Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Center for Research in Inclusive Education SCIA ANID, Chile Area Citizenship and Education

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Center for Research in Inclusive Education SCIA ANID CIE160009. Chile. Area Citizenship and Education.
FundingCenter for Research in Inclusive Education SCIA ANID CIE160009. Chile. Area Citizenship and Education.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.