Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Service-learning: experience of teacher-tutors in the nursing career
Indexado
WoS WOS:000697024200002
Scopus SCOPUS_ID:85112220674
DOI 10.5867/MEDWAVE.2021.06.8218
Año 2021
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Introduction The learning process demands appropriate and effective strategies. Furthermore, the service-learning methodology implies significant challenges for both the student and the teacher-tutor. Objective To reveal the experience of community-based teacher-tutors work with nursing students from the Austral University of Chile, using the service-learning methodology. Method Descriptive and exploratory qualitative research through an intrinsic case study. Non-probabilistic and intentional sample of cases by criteria and convenience. Five teachers from the Austral University of Chile Nursing Institute hired by the university were interviewed. They fulfilled the role of teacher-tutor after signing the informed consent. The information was obtained through semi-structured interviews, and the analysis was carried out through the data reduction methodology, which considers the analysis of results at three levels. The Scientific Ethics Committee of the Austral University of Chile School of Medicine approved the study. Results At level 1: One hundred and seven (107) units of meaning were identified, grouped into five descriptive categories. At level 2, three meta-categories were formed: “opinion of the tutor-teachers on working with the service-learning methodology”, “factors that influence working with the service-learning methodology” and “generic competencies developed with the service-learning methodology. Finally, at level 3, two qualitative domains were identified: “Teacher-tutors appreciation for the development of the service-learning methodology” and “Contributions of the service-learning methodology for developing generic competencies”. Conclusions The efficient implementation of the methodology requires training and motivation of tutors, teachers, students and community partners.

Revista



Revista ISSN
Medwave 0717-6384

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Medicine, General & Internal
Scopus
Medicine (All)
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Godoy-Pozo, Jessica Mujer Universidad Austral de Chile - Chile
2 Águila Bustamante, Daniela Mujer Hospital Base Valdivia - Chile
2 Bustamante, Daniela Águila - Hospital Base Valdivia - Chile
3 Rivas Valenzuela, Tania Mujer Posta de Salud Rural Melinka - Chile
Posta Salud Rural Melinka - Chile
3 Valenzuela, Tania Rivas - Posta de Salud Rural Melinka - Chile
4 Sánchez Güenul, Jesús Hombre Centro de Salud Familiar - Chile
4 Güenul, Jesús Sánchez - Centro de Salud Familiar - Chile
5 Illesca-Pretty, Mónica Mujer Universidad de La Frontera - Chile
6 Flores Gonzalez, Elizabeth Mujer Universidad Austral de Chile - Chile
7 Hernández Díaz, Alejandro Hombre Universidad Mayor - Chile
7 Díaz, Alejandro Hernández - Universidad Mayor - Chile
8 Victoriano Rivera, Tatiana Mujer Universidad Austral de Chile - Chile
8 Rivera, Tatiana Victoriano - Universidad Austral de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Universidad Austral de Chile
Facultad de Medicina de la Universidad Austral de Chile
Instituto de Enfermería

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Agradecemos a las docentes-tutoras del Instituto de Enfermería, Facultad de Medicina de la Universidad Austral de Chile que participaron en este estudio.Financiamiento La publicación de este artículo fue apoyada por la Vicerrectoría de Investigación Desarrollo y Creación Artística (VIDCA) de la Universidad Austral de Chile, Chile.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.