Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Teachers Perceptions of the Construction of Mathematical Concepts in Everyday Contexts
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85109064165
DOI 10.17648/ACTA.SCIENTIAE.5615
Año 2021
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Background: As it is important to link the disciplines to real contexts, it is necessary to propose teaching-learning strategies based on diverse situations, inside or outside the mathematical field. This study considers strategies and conceptions of teaching in contextual mathematics used by basic education teachers in the Maule Region, Chile. Objectives: Establish beliefs of basic education teachers in this region about the use of contexts in the mathematics teaching and learning processes. Design: Mixed in nature, considering the collection of quantitative and qualitative data simultaneously. The descriptive research design uses closed and open questions to collect data. The closed questions, presented on a Likert scale from 1 to 5, exploring five dimensions related to the mathematical topic in context were: 1) processes, 2) skills and 3) mathematical contextualisation, 4) national curriculum and 5) favourable/unfavourable conditions to work in context. Settings and Participants: 99 primary education teachers from the Maule region, who guide pedagogical practices in mathematics of primary teachers in training. Data collection and analysis: The qualitative data were grouped into deductive categories considering the literature and the participants' answers. Results: The teachers' valuation of the quantitative dimensions and aspects used to build mathematical knowledge is highlighted, but they also value the exercise-Type activities, which they relate mainly to mathematical concepts of numbers and operations. Conclusions: Mathematical practice in contexts is well valued by teachers, but not yet assumed as an adequate strategy to evaluate learning achievements.

Revista



Revista ISSN
Acta Scientiae 1517-4492

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
Multidisciplinary
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Samuel, Marjorie Mujer Universidad Autónoma de Chile - Chile
2 Seckelb, María Jose Mujer Universidad Católica de la Santísima Concepción - Chile
3 Parrac, Jose Hombre Universidad Católica del Maule - Chile
4 Garridoc, Ramón Hombre Universidad de Los Lagos - Chile
5 Cabezasd, Carlos Hombre Universidad Autónoma de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.