Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



The Press Media as a Place for the Articulation of Discursive Networks: the Case of the Inclusion Law in Chile
Indexado
WoS WOS:000667257100003
DOI 10.14516/FDE.895
Año 2021
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The Chilean educational system, which is considered an emblem of neoliberal public policies, was subjected to a profound legal refom in 2014. The moderate left-wing government passed the "Ley de Inclusion" bill, which seeked avoiding the selection of students, the charging of copay upon families in publicly financed schools, and ending the possibility that private schools, which received public financing, could seek profit. During the discussion of this bill, a set of educative, political and social actors articulated and mobilized looking to stop this. The purpose of this paper is to identify and describe the argumentative twists present in the discursive community that opposed the "Ley de Inclusion" bill. The corpus used consists of 139 opinion columns, published in "El Mercurio" and "La Tercera", the two main political media papers between March of 2014 and January of 2015. From an analysis ot these argumentative twists, a discursive coalition was built. The beliefs and representations of the educational community condense on: the need for a gradualist and evidence-based public policy; the free choice of schools as the dominant rationality and tool in the educational quasi-market; and the defense of private education as a means to ensure the existence of differentiated and plural educational offers in the educational system.

Revista



Revista ISSN
Foro De Educacion 1698-7799

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Grau, Eduardo Santa Cruz Hombre Universidad Bernardo O'Higgins - Chile
Universidad de Chile - Chile
2 Rojas Roa, Gabriel Hombre Universidad de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.