Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Analysis of Home Literacy Environment in Chilean Families of Children with Down Syndrome
Indexado
WoS WOS:000674787700001
Scopus SCOPUS_ID:85110815415
DOI 10.1080/1034912X.2021.1950650
Año 2023
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Home Literacy Environment (HLE) plays a fundamental role in the development of reading and writing skills in children. Evidence suggests differences in HLE components based on cultural and idiosyncratic characteristics. Most studies show a relationship between contextual variables with the quality of HLE in typically developing (TD) children. There are HLE studies with families of children with Down syndrome (DS) that show similar results, but the characteristics of HLE for Latin-American families of children with DS remain unexplored. This study analyses the HLE in a group of 161 families of children with DS, between 3 and 12 years of age, living in urban areas of Chile. Data were collected using an online survey. Results showed differences on the amount of literacy materials, linguistic environment, and beliefs and expectations of parents. Better HLE was observed in families with parents with high educational levels. In the context of previous studies from developed countries with families of children with DS and from Chile with families of TD children, the HLE of families with children with DS in Chile seems poor. This descriptive evidence is necessary to raise concerns in policy makers and national funding agencies to open a way to conduct experimental studies.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education, Special
Rehabilitation
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Arango, Paulina Mujer Universidad de Los Andes, Chile - Chile
2 Aparicio, Andres Hombre Millennium Inst Caregiving Res - Chile
Instituto Milenio para la Investigación del Cuidado - Chile
Universidad de Los Andes, Chile - Chile
3 STRASSER-SALINAS, KATHERINE ANDREA Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
4 ROSAS-DIAZ, RICARDO RENE Hombre CEDETi UC - Chile
5 Aparicio, Andres Hombre Millennium Inst Caregiving Res - Chile
Instituto Milenio para la Investigación del Cuidado - Chile
Universidad de Los Andes, Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Fondo de Fomento al Desarrollo Científico y Tecnológico
ANID

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This work was supported by the Fondo Nacional de Desarrollo Cientifico y Tecnologico [11150800]; Fondo de Fomento al Desarrollo Cientifico y Tecnologico [IT14I10044]; ANID [Millennium Institute Initiative -ICS2019_024].
This study was conducted thanks to the funding from the Chilean Government through FONDEF IT 14I10044, FONDECYT 11150800, and ANID – Millennium Science Initiative Programme – ICS2019_024. Special thanks to all the families that participated by online survey.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.