Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Learning based on design in university training Aprendizagem baseada no desenho na formaÇÃo universitÁria Aprendizaje basado en el diseÑo en la formaciÓn universitaria
Indexado
WoS WOS:000677536200003
Scopus SCOPUS_ID:85111304505
DOI
Año 2021
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The implementation of a university training experience, based on the educational model called Design-Based Learning (DBL) is presented. The objective was to analyze the perception of students of Industrial Design and Basic General Pedagogy with respect to the implementation of the experience and use of the DBL model. The experience was carried out according to the four stages of Index's Compass (c) model, comprised of 'prepare', 'perceive', 'prototype' and 'produce'. It took place in a period of 16h, with the participation of 40 students of Industrial Design from Concepcion and 59 students of Basic General Pedagogy from Chillan, two Chilean cities. The research methodology used is of an exploratory evaluative nature, with a mixed approach, through a case study. The quantitative information gathering was carried out through the application of a voluntary and anonymous survey. The qualitative data were transcribed and analyzed with the Atlas.Ti 8.0 software. The results indicate a favorable perception of the students about their level of acquisition of skills, such as problem solving and creativity. Most students value strategy in developing organized, fast, and effective projects. It should be noted that, in the case of Industrial Design students, the efficiency of the method was prioritized; while pedagogy participants valued the ability to reflect, work collaboratively and develop creativity.

Revista



Revista ISSN
Interciencia 0378-1844

Disciplinas de Investigación



WOS
Ecology
Scopus
Multidisciplinary
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Luengo, Maritza Palma Mujer Universidad del Bío Bío - Chile
Universidad de Concepción - Chile
1 Luengo, Maritza Palma Mujer Universidad de Concepción - Chile
Universidad del Bío Bío - Chile
2 Castro, Jimena Alarcon Mujer Universidad del Bío Bío - Chile
Universitat Politècnica de València - España
3 Navarrete Troncoso, Lucia Mujer Universidad del Bío Bío - Chile
Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación - Chile
3 Troncoso, Lucía Navarrete Mujer Universidad del Bío Bío - Chile
Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.