Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



General Intelligence and Socioeconomic Status as Strong Predictors of Student Performance in Latin American Schools: Evidence From PISA Items
Indexado
WoS WOS:000682582900001
Scopus SCOPUS_ID:85104141018
DOI 10.3389/FEDUC.2021.632289
Año 2021
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Numerous technical-scientific reports have demonstrated that student performance variability is linked to several factors, especially socioeconomic factors. For a century, differential psychology has shown that students' socioeconomic level has little or no relevance in the explanation of student performance variation when the intellectual factor is considered. Here we present a study on a student samples (N = 1264) aged 13 to 16 yrs, enrolled in 32 schools from five Latin American countries (Argentina, Brazil, Chile, Colombia, and Peru). A short version of the PISA test (composed by 16 items) and five cognitive measures were administered, in addition to a socioeconomic questionnaire. Multilevel analysis (marginal models) indicated that general intelligence (g-factor) and socioeconomic school status were robust predictors, and the students' socioeconomic status very little accounted for the variation in the PISA test. This study concludes that education policy must incorporate individual differences in intelligence, beyond socioeconomic variables, as an important predictor variable in student performance studies.

Revista



Revista ISSN
2504-284X

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Flores-Mendoza, Carmen Mujer Univ Fed Minas Gerais - Brasil
Universidade Federal de Minas Gerais - Brasil
2 Ardila, Ruben Hombre UNIV NACL COLOMBIA - Colombia
3 Gallegos, Miguel Hombre Universidad Católica del Maule - Chile
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) - Argentina
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas - Argentina
4 Reategui-Colareta, Norma Mujer Univ San Ignacio de Loyola - Perú
Universidad San Ignacio de Loyola - Perú

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
National Council for Scientific and Technological Development (CNPq)
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Fundacao de Amparo a Pesquisa do Estado e Minas Gerias (FAPEMIG)
CNPq/N

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This study was funded by the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq/N. 472181/2013-0), and Fundacao de Amparo a Pesquisa do Estado e Minas Gerias (FAPEMIG-PPM 03/2014).
This study was funded by the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq/N. 472181/2013-0), and Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado e Minas Gerias (FAPEMIG-PPM 03/2014).

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.