Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



A PEER GUIDANCE PROGRAM IN HIGHER EDUCATION FOR THE ACQUISITION OF INSTRUMENTAL SKILLS
Indexado
WoS WOS:000646078400009
Scopus SCOPUS_ID:85106293176
DOI 10.5944/REOP.VOL.32.NUM.1.2021.30745
Año 2021
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The needs detected in the new students at the Higher Technical Schools of Telecommunication Engineers have led to propose initiatives of formal mentoring in their grades. These shortcomings are related to a poor orientation prior to the University, great heterogeneity of the students, high rate of academic failure in the first year and lack of information about the labor insertion. This article describes the MENTUm program, whose purpose is for senior students to support and encourage the learning and integration of first-year students with the aim of detecting the personal and academic difficulties they present and developing some instrumental skills. The research methodology used consists of a case study from a mixed approach, using both quantitative and qualitative techniques to achieve a greater understanding of the program in one of its four dimensions: respond to the needs of new students. For the collection of information, three data collection techniques have been used: questionnaires, observations, and interviews. The results show that personal difficulties have to do with the lack of concentration, planning and organization of time, while academic difficulties have more to do with the lack of prior knowledge regarding the contents of the subjects. As conclusions, we have verified that the students are aware, from the beginning, upon their entrance into the University, of the importance of developing instrumental skills of autonomous learning and planning as the academic year progresses.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Merayo Alvarez, Noemi Mujer UNIV VALLADOLID - España
1 Álvarez, Noemí Merayo - Universidad de Valladolid - España
2 Ruiz-Requies, Ines Mujer UNIV VALLADOLID - España
Universidad de Valladolid - España
3 Avalos Diaz, Nicole Mujer Universidad Católica Silva Henríquez - Chile
3 Díaz, Nicole Ávalos - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Universidad Católica Silva Henríquez - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.