Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



A Simple and Low-Cost, but Naturalistic Method for Introducing Students to Action Potentials
Indexado
WoS WOS:000663947400001
Scopus SCOPUS_ID:85109173867
DOI 10.1590/1678-4324-2021200245
Año 2021
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Current trends in science education recommend the complementary use of virtual and hands-on methods of teaching. In neurobiology, for instance, there is a plethora of virtual laboratories and simulators that can be readily combined with traditional physical labs. Unfortunately, physical laboratories are almost unaffordable for many institutions due to the high cost of equipment. In this paper, we present a simple and low-cost in vivo method for demonstrating some of the basic biophysical properties of neural action potentials. The method involves the following steps: a) dissection of the ventral nerve cord of earthworm; b) electrical stimulation; c) amplification and visualization of the medial and lateral giant fibers' action potentials; and d) recording. The system showed stability, expected amplification, high signal-to-noise ratio, and an estimated total cost of US$ 5.662. We provide guidelines for assembling the system and discus its utility as a teaching alternative for low budget institutions.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Biology
Scopus
Multidisciplinary
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Jorquera, Orlando Hombre Fed Univ Southern Bahia UFSB - Brasil
Universidade Federal do Sul da Bahia - Brasil
2 VOGEL-GONZALEZ, EDGAR HARRY Hombre Universidad de Talca - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Universidad de Talca
PIA Ciencia Cognitiva, Centro de Investigacion en Ciencias Cognitivas, Facultad de Psicologia, Universidad de Talca
Centro de Investigación en Ciencias Cognitivas
PIA Ciencia Cognitiva

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
We thank Professor Francisco Bezanilla Ph.D. for his valuable help and advice in assembling the circuit and experimental system. This work was partially supported by PIA Ciencia Cognitiva, Centro de Investigacion en Ciencias Cognitivas, Facultad de Psicologia, Universidad de Talca.
Acknowledgments: We thank Professor Francisco Bezanilla Ph.D. for his valuable help and advice in assembling the circuit and experimental system. This work was partially supported by PIA Ciencia Cognitiva, Centro de Investigación en Ciencias Cognitivas, Facultad de Psicología, Universidad de Talca. Conflicts of Interest: The authors declare no conflict of interest. The funders had no role in the design of the study; in the collection, analyses, or interpretation of data; in the writing of the manuscript, or in the decision to publish the results.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.