Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Home Learning Environments of Children in Mexico in Relation to Socioeconomic Status
Indexado
WoS WOS:000635933800001
Scopus SCOPUS_ID:85103519264
DOI 10.3389/FPSYG.2021.626159
Año 2021
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



We explored the home learning environments of 173 Mexican preschool children (aged 3-6 years) in relation to their numeracy performance. Parents indicated the frequency of their formal home numeracy and literacy activities, and their academic expectations for children's numeracy and literacy performance. Children completed measures of early numeracy skills. Mexican parent-child dyads from families with either high- or low-socioeconomic status (SES) participated. Low-SES parents (n = 99) reported higher numeracy expectations than high-SES parents (n = 74), but similar frequency of home numeracy activities. In contrast, high-SES parents reported higher frequency of literacy activities. Path analyses showed that operational (i.e., advanced) numeracy activities were positively related to children's numeracy skills in the high- but not in the low-SES group. These findings improve the understanding of the role of the home environment in different contexts and provide some insights into the sources of the variable patterns of relations between home learning activities and children's numeracy outcomes. They also suggest that SES is a critical factor to consider in research on children's home numeracy experiences.

Revista



Revista ISSN
Frontiers In Psychology 1664-1078

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Psychology, Multidisciplinary
Scopus
Psychology (All)
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 SUSPERREGUY-JORQUERA, MARIA INES Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
2 Lira, Carolina Jimenez Mujer Univ Autonoma Chihuahua - México
Universidad Autónoma de Chihuahua - México
3 Xu, Chang - CARLETON UNIV - Canadá
Carleton University - Canadá
4 LeFevre, Jo-Anne - CARLETON UNIV - Canadá
Carleton University - Canadá
5 Blanco Vega, Humberto Hombre Univ Autonoma Chihuahua - México
Universidad Autónoma de Chihuahua - México
6 Pando, Elia Veronica Benavides Mujer Univ Autonoma Chihuahua - México
Universidad Autónoma de Chihuahua - México
7 Ornelas Contreras, Martha Mujer Univ Autonoma Chihuahua - México
Universidad Autónoma de Chihuahua - México

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología
Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT)
Pontificia Universidad Católica de Chile
Social Sciences and Humanities Research Council of Canada

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This work was supported by the Vicerrectoria de Investigacion of the Pontificia Universidad Catolica de Chile through the 2019 Research Internship and Short Stay Grant to MIS; by Consejo Nacional de Ciencia y Tecnologia (CONACyT) to CJ; and by the Social Sciences and Humanities Research Council of Canada through an Insight Grant (PI: J-AL).
This work was supported by the Vicerrectoría de Investigación of the Pontificia Universidad Católica de Chile through the 2019 Research Internship and Short Stay Grant to MIS; by Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACyT) to CJ; and by the Social Sciences and Humanities Research Council of Canada through an Insight Grant (PI: J-AL).

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.