Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



The transformation of pedagogical practices into dialogic teaching: towards a dialogic notion of teacher learning
Indexado
WoS WOS:000630681300001
Scopus SCOPUS_ID:85102916573
DOI 10.1080/19415257.2021.1902837
Año 2021
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The dialogic teaching approach has been studied widely, both empirically and theoretically. However, despite four decades of research suggesting that dialogical interactions promote student learning, it has been very difficult to reflect this in practice. Teachers' professional development programmes oriented towards promoting dialogical pedagogies have been based on sociocultural approaches centred on teachers' reflective analysis of classroom practices. Studies show that reflecting on pedagogical practices is necessary but insufficient to promote the desired changes. Beyond reflection, initiatives centred on scaffolding the practice with dialogic discursive repertoires have seen more successful results. This suggests that centring on the practice seems to be fundamental to change. Nevertheless, the theoretical basis has not been elaborated further to understand why centring on the direct scaffolding of practice would promote teachers' learning and pedagogical practice transformation. In order to account for the available empirical evidence, drawing on the works of Bakhtin and Vygotsky, the aim of this paper is to elaborate on a dialogical theory of teacher learning. Using this theoretical approach, different theoretical views of learning, teacher professional development programmes and the main tensions therein are discussed.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Guzman, Valentina Mujer Universidad Alberto Hurtado - Chile
University Alberto Hurtado - Chile
2 LARRAIN-SUTIL, ANTONIA Mujer Universidad Alberto Hurtado - Chile
University Alberto Hurtado - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico (FONDECYT)

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This work was supported by the Fondo Nacional de Desarrollo Cientifico y Tecnologico (FONDECYT) [GRANT NUMBER:1170431].

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.