Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Use of multi-modal resources in retelling tasks of Specific Language Impairment children
Indexado
WoS WOS:000451482800014
SciELO S0719-32622018000200412
DOI 10.15443/RL2830
Año 2018
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The importance of the gesture and the glance in oral communication face-to-face are undeniable, however, the communication skills of children with Specific Language Impairment (SLI) has been measured, primarily preferring a description of its language orally or has been considered the verbal and non-verbal in an isolated manner. Given this, the objective of this study was to describe and interpret the use of the word, gesture and glances in narrative discourse in children SLI from a multimodal perspective, that allows to observe not only the use of these resources, but also their integration. With a retelling task with support of visual images, oral productions of six Chilean children between 5 years and 5 years 11 months were analyzed. The findings indicate that children construct narratives from a combination of verbal and non-verbal resources and their number increases when the character's actions are described. Also, it was possible to account for two instances of multisemiotic meaning construction through an assembly between different elements, in coordination or integration. These results corroborate previous findings (Botting, Riches, Gaynor & Morgan, 2010) that show that these children replace some of their problems with oral language through gestures and looks, which allow them to increase the communicability of their stories.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Humanities, Multidisciplinary
Philosophy
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Linguistics, Letters And Arts

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Figueroa-Leighton, Alejandra Mujer Universidad de Valparaíso - Chile
2 CRESPO-ALLENDE, NINA MARIA Mujer Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
3 Sepúlveda, Jeannette Mujer Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
FONDECYT

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.