Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Socio-economic groups moving apart: An analysis of recent trends in residential segregation in Australia's main capital cities
Indexado
WoS WOS:000607454900001
Scopus SCOPUS_ID:85099333652
DOI 10.1002/PSP.2399
Año 2021
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



We study changes in the spatial distribution and segregation of socio-economic groups in Australia using a new data set with harmonised census data for 1991 and 2011. We find a general increase in residential segregation by education and occupation groups across the major capital cities in Australia. Importantly, these trends cannot be explained in general by changes in the demographic structure of groups and areas but rather by the rise in the over and underrepresentation of groups across areas. In particular, our analysis reveals clear diverging trends in the spatial configuration of high and low socio-economic groups as measured by their occupation and education. Whereas high-skilled groups became more concentrated in the inner parts of cities, the low-educated and those working in low-status occupations became increasingly overrepresented in outer areas. This pattern is observed in all five major capital cities, but it is especially marked in Sydney, Melbourne and Brisbane.

Revista



Revista ISSN
Population, Space And Place 1544-8444

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Geography
Demography
Scopus
Geography, Planning And Development
Demography
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Azpitarte, Francisco Hombre Loughborough Univ - Reino Unido
Loughborough University - Reino Unido
2 Alonso-Villar, Olga Mujer UNIV VIGO - España
Universidade de Vigo - España
3 Hugo-Rojas, Felipe Hombre Natl Stat Inst Chile - Chile
Chile National Institute of Sport - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Origen de Citas Identificadas



Muestra la distribución de países cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 12.5 %
Citas No-identificadas: 87.5 %

Muestra la distribución de instituciones nacionales o extranjeras cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 12.5 %
Citas No-identificadas: 87.5 %

Financiamiento



Fuente
Ministerio de Economía y Competitividad
Fondo Europeo de Desarrollo Regional
European Regional Development Fund
Xunta de Galicia
University of Melbourne
Agencia Estatal de Investigación
Ministerio de Economía, Industria y Competitividad, Gobierno de España
Ministerio de Economia, Industria y Competitividad
Brotherhood of St Laurence
Australian Research Council Centre of Excellence for Children and Families over the Life Course
Australian Research Council Centre of Excellence for Children and Families

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
We acknowledge financial support from the Ministerio de Economia, Industria y Competitividad, the Agencia Estatal de Investigacion, the Fondo Europeo de Desarrollo Regional (ECO2017-82241-R) and Xunta de Galicia (ED431B2019/34). Francisco acknowledges support from the Australian Research Council Centre of Excellence for Children and Families over the Life Course (CE140100027) and the University of Melbourne, and the Brotherhood of St Laurence.
We acknowledge financial support from the Ministerio de Econom?a, Industria y Competitividad, the Agencia Estatal de Investigaci?n, the Fondo Europeo de Desarrollo Regional (ECO2017-82241-R) and Xunta de Galicia (ED431B2019/34). Francisco acknowledges support from the Australian Research Council Centre of Excellence for Children and Families over the Life Course (CE140100027) and the University of Melbourne, and the Brotherhood of St Laurence.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.