Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



THE CONTRIBUTION OF POLYSEMY FOR THE DESCRIPTION AND TEACHING OF CHANGE-OF-STATE VERBS. ANALYSIS OF THE USE OF PONER AND VOLVER IN L1 AND L2
Indexado
WoS WOS:000614258400003
SciELO S0718-48832020000200015
DOI 10.29393/RLA58-8APLG10008
Año 2020
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The use of the poner and volver verbs as change-of-state verbs in Spanish L1 and L2 has been analyzed in this paper. The main objective was to check whether L2 Spanish learners have used these verbs in the same way (frequency, productivity, combinatorics, distribution) as native speakers. To this end, a corpus based on narratives of emotional themes, written by two groups of 18 participants (native speakers / Francophone Spanish learners of level B1) has been analyzed. The results have shown an anomalous use of these verbs in L2, which seems to respond to the didactic treatment received. These results have led to propose a set of pedagogical suggestions in order to adapt the teaching of these verbs to the use that native speakers make of them. The pedagogical proposals of this work are essentially based on learning the verbal lexicon through polysemy. This approach seems particularly pertinent considering the lexical persistence that exists between the use of poner and volver as change-of-state verbs and the rest of their meanings. It is also based on the interest of proposing to L2 learners an access to meaning based on semantic motivation. The synthetic description of the semantic network of poner and volver proposed in this study has been very useful for this purpose.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Language & Linguistics
Linguistics
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Linguistics, Letters And Arts

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Vicente, Lucia Gomez Mujer Univ Grenoble Alpes - Francia
Universidad Grenoble Alpes - Francia
1 GÓMEZ VICENTE, LUCÍA Mujer Universidad Grenoble Alpes - Francia
Univ Grenoble Alpes - Francia

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.