Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Towards the construction of the initial teacher identity: An intersubjective and dialogic approach from pedagogical supervision in the practicum
Indexado
WoS WOS:000620590700021
DOI 10.30827/PROFESORADO.V24I2.14089
Año 2020
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This study provides knowledge to understand the complexity associated with the supervision or tutoring that is carried out from the university centers of teacher training. It aims to reveal the conceptions, expectations, beliefs, fears and general attitudes that emerge in the two educational agents involved in research - supervisors and supervised - when confronted with the process of supervision to determine their initial positions, their crossings and the implications that it entails for the educational transformation and the formation of the teacher identity in gestation in the teachers in formation and the re-signification of the own in the experienced teachers in their role of teaching supervisors. In order to approach the study, a qualitative methodology of case studies with selective codification of the information coming from interviews with teachers in training and supervising teachers is designed, based on strictly formative and relational dimensions. The results indicate that the common categories point to the formative-instructional dimension, linked to didactic sub-dimensions, teaching-learning and disciplinary strategies, with the exception of the category of "fears", also common, pointing to the expressive-relational dimension. The implications for the professional identity conformation are addressed to attend to these initial dimensions of the formative device of the practical and how to channel them in the pedagogical process of supervision.

Revista



Revista ISSN
Profesorado 1138-414X

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 ANDREUCCI-ANNUNZIATA, PAOLA Mujer Universidad Gabriela Mistral - Chile
2 Morales Cabello, Camila Mujer Universidad Bernardo O'Higgins - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.