Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Design of self-instruction textbooks on number and operations by preservice elementary school teachers: A preliminary Study Elaboração de cartilhas de autoinstrução sobre número e operações de futuros professores do ensino fundamental: Um estudo preliminar Diseño de cuadernillos de auto instrucción sobre número y operaciones por futuros profesores de Educación Primaria: Un estudio preliminar
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85091171395
DOI 10.17648/ACTA.SCIENTIAE.5536
Año 2020
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Context: Study framed in the area of teacher training. Objective: To analyze the self-instruction booklets that elementary education future teachers designed and implemented to teach a subject related to the Numbers and Operations axis. Design: The research follows a qualitative, exploratory-descriptive methodology, using the content analysis method. Setting and participants: Sample composed of 85 preservice teachers who studied Numbers and Operations in Elementary School, attending the first semester of Pedagogy in Basic General Education with Mention in a Chilean university. Data collection and analysis: The activities and conclusions of the booklets are analyzed, considering the units of analysis: implemented learning objective, detected obstacles, type of activities and contexts, assessment of the pedagogical knowledge of the content and general experience. Results: The work emphasizes that future teachers mostly: design booklets associated with the first two years of elementary school; consider the objective associated to counting to 1,000; declare the epistemological obstacle; the activities are exercise-like; activities are posed without context; indicators associated to the subdomains of knowledge of content and of the students, and content and teaching of the pedagogical knowledge model of mathematics are not mentioned; value this resource to encourage mathematics learning. Conclusions: The work with booklets has allowed preservice teachers to approach teaching work for the first time, involving mastery and application of both didactic and knowledge of the subject matter for teaching numbers, which will improve during their training.

Revista



Revista ISSN
Acta Scientiae 1517-4492

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
Multidisciplinary
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Parra, José Hombre Universidad Católica del Maule - Chile
2 Samuel, Marjorie Mujer Universidad Católica del Maule - Chile
3 Diaz-Leyicoy, Danilo Hombre Universidad Católica del Maule - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.