Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



A MOOC-based flipped experience: Scaffolding SRL strategies improves learners' time management and engagement
Indexado
WoS WOS:000572679200001
Scopus SCOPUS_ID:85091422339
DOI 10.1002/CAE.22337
Año 2021
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Higher education institutions are increasingly considering the use of a form of blended learning, commonly named as flipped classroom (FC), in which students watch video lectures drawn from a massive online open course (MOOC) before a face-to-face lecture. This methodology is attractive, as it allows institutions to reuse high-quality material developed for MOOCs, while increasing learning flexibility and the students' autonomy. However, the adoption of this methodology is low in general, especially in Engineering courses, as its implementation faces a number of challenges for students. The most salient challenge is the lack of student self-regulatory skills, which may result in frustration and low performance. In this paper, we study how a self-regulatory learning technological scaffold, which provides students with feedback about their activity in the MOOC, affects the engagement and performance of students in an Engineering course following a MOOC-based FC approach. To this end, we design an observational study with the participation of 242 students: 133 students in the experimental group (EG) who used a technological scaffold and 109 in the control group (CG) who did not. We did not find a statistically significant difference between the academic achievements of both groups. However, the EG exhibited a statistically significant greater engagement with the course and a more accurate strategic planning than the CG. The main implications for scaffolding self-regulated learning in FC derived from these results are discussed.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education, Scientific Disciplines
Computer Science, Interdisciplinary Applications
Engineering, Multidisciplinary
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Pérez-Sanagustín, Mar Mujer Univ Paul Sabatier Toulouse III - Francia
Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Universite Paul Sabatier Toulouse III - Francia
Université Toulouse III - Paul Sabatier - Francia
Institut de Recherche en Informatique de Toulouse - Francia
2 Sapunar-Opazo, Diego Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
3 PEREZ-ALVAREZ, RONALD ANTONIO Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
UNIV COSTA RICA - Costa Rica
Universidad de Costa Rica - Costa Rica
4 Hilliger, Isabel Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
5 Bey, Anis Hombre Univ Paul Sabatier Toulouse III - Francia
Universite Paul Sabatier Toulouse III - Francia
Université Toulouse III - Paul Sabatier - Francia
Institut de Recherche en Informatique de Toulouse - Francia
6 MALDONADO-MAHAUAD, JORGE JAVIER Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Univ Cuenca - Ecuador
University of Cuenca - Ecuador
7 BAIER-ARANDA, JORGE ANDRES Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
European Commission
Universidad de Cuenca
European Comission
commission
PROF‐XXI
PROF-XXI
Direcci?n de Investigaci?n de la Universidad de Cuenca
Dirección de Investigación de la Universidad de Cuenca

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
European Comission, Grant/Award Number: LALA project 586120-EPP-1-2017-1-ES-EPP
This study has been partially funded with the support of the European Commission under the LALA project (Grant No. 586120‐EPP‐1‐2017‐1‐ES‐EPPKA2‐CBHE‐JP) and the PROF‐XXI (Grant No. 609767‐EPP‐1‐2019‐1‐ES EPPKA2‐CBHE‐JP). This publication reflects the views only of the authors and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein. This study has been also partially funded by the Dirección de Investigación de la Universidad de Cuenca (DIUC), Cuenca‐Ecuador, under the project “Analítica del aprendizaje para el estudio de estrategias de aprendizaje autorregulado en un contexto de aprendizaje híbrido” (DIUC_XVIII_2019_54).

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.