Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



A Teacher Workshop for Introducing Computational Thinking in Rural and Vulnerable Environments
Indexado
WoS WOS:000575321600190
Scopus SCOPUS_ID:85064394821
DOI 10.1145/3287324.3287456
Año 2019
Tipo proceedings paper

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



In Latin America, computational thinking workshops are mostly developed in urban areas, charging participation fees. And although teachers are increasingly being expected to include technology in their classrooms, computational thinking and programming are not mandatory topics in teacher training programs. This hinders the development of digital skills among Latino students, and we expect that the digital gap between urban and rural populations will expand over time, especially in socio-economically vulnerable populations. Believing that teachers can be agents of change, we designed a 12 hour workshop to train the K-8 teaching staff in a rural and vulnerable school. The goal of this experience was to help these teachers develop basic computational thinking skills and devise new ways to incorporate what they learned in their classrooms. In this paper, we report our experience facilitating this workshop, and analyze the teacher perceptions before and after the intervention. Teacher attitudes changed drastically during the execution of the workshop, and they were able to come up with creative ways of incorporating computational thinking activities into their subjects. The reported experience can be used as input to develop public policies with respect to how computational thinking should be introduced in rural and vulnerable environments.

Revista



Revista ISSN
978-1-4503-5890-3

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Simmonds, Jocelyn Mujer Universidad de Chile - Chile
2 GUTIERREZ-FERRER, FRANCISCO JAVIER Hombre Universidad de Chile - Chile
3 Casanova, Cecilia Mujer Universidad de Chile - Chile
4 SOTOMAYOR-ROGERS, CECILIA PAZ Mujer Universidad de Chile - Chile
5 HITSCHFELD-KAHLER, NANCY VIOLA Mujer Universidad de Chile - Chile
6 Assoc Comp Machinery Corporación

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.