Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



The intergenerational transmission of participation in collective action: The role of conversation and political practices in the family
Indexado
WoS WOS:000575510400001
Scopus SCOPUS_ID:85092075158
DOI 10.1111/BJSO.12420
Año 2021
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



In this study, we examined the intergenerational transmission of collective action from parents to children. Using a mixed-method approach combining quantitative and qualitative analysis, we analysed data from 100 dyads of activist parents in Chile (involved in the mobilizations against the dictatorship during the 1980s) and their adult children (N = 200). The quantitative analysis addressed the role of conversations about politics in the family. The results provided evidence of a direct association between those conversations and the frequency of participation in conventional and radical actions by the children, and an indirect association via children's knowledge about parental involvement in past social movements. The qualitative phase, which used interviews and thematic analysis on a subsample of 24 dyads (N = 48), confirmed the role of political conversations, but also revealed the influence of other factors such as cultural consumption and joint political participation. This phase allowed the identification of factors that facilitate or hinder family transmission. Overall, the study highlights the relevance of family as a critical site of socialization that enables the intergenerational transmission of protest.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Psychology, Social
Scopus
Social Psychology
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 CORNEJO-CANCINO, MARCELA ANDREA Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
2 Rocha, Carolina Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
3 Castro, Diego Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
4 Varela, Micaela Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
5 MANZI-ASTUDILLO, JORGE MANUEL Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
6 GONZALEZ-REYES, ROBERTO EUGENIO Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
7 Jimenez-Moya, Gloria Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
8 CARVACHO-GARCIA, HECTOR SEBASTIAN Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
9 Alvarez, Belen - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
UNIV QUEENSLAND - Australia
The University of Queensland - Australia
10 Valdenegro, Daniel Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
UNIV LEEDS - Reino Unido
University of Leeds - Reino Unido
11 Cheyre, Manuel Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
12 Livingstone, Andrew G. Hombre Univ Exeter - Reino Unido
University of Exeter - Reino Unido

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Center for Social Conflict and Cohesion Studies
Interdisciplinary Center for Intercultural and Indigenous Studies
Chilean National Foundation for Scientific and Technological Development

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This research was supported by grants from the Chilean National Foundation for Scientific and Technological Development (FONDECYT #1161371), the Center for Social Conflict and Cohesion Studies (ANID/FONDAP/15130009), and the Interdisciplinary Center for Intercultural and Indigenous Studies (FONDAP #15110006). We thank Micaela Varela, Nicolás Villarroel, and Bernardita García for their work in the coding of the interviews, and Carla Ljubetic for her work in the literature review process.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.